Tuesday, August 08, 2006

AD drama voor Wegener en PCM


bron: http://www.fembusiness.nl/fembusiness/content/nieuws/36165/article.html 08-08-2006 11:03

Een klein jaar na de lancering van fusiekrant AD blijft de oplage teruglopen. Ook adverteerders laten de krant massaal in de steek.

De advertentie-inkomsten van de joint venture tussen PCM en Wegener liepen in de eerste helft van 2006 terug met een schokkende 18,4 procent, zo blijkt vandaag bij de halfjaarresultaten van Wegener. De oplage is in die periode met ruim 9 procent gedaald. En beter zal het wat betreft advertenties niet worden, denkt de uitgever. De verwachting dat AD Nieuwsmedia dit jaar operationeel winst zal maken, is dan ook maar weer losgelaten door Wegener-topman Jan Houwert

Bijna alle Nederlandse kranten hebben te maken met dalende oplages, maar het AD verliest marktaandeel, zo geeft Houwert toe in een analistenbijeenkomst. “Er zijn meerdere redenen voor dat verlies, één daarvan zijn de reorganisaties van het afgelopen jaar. Dat zorgt voor een intern gerichte blik.” De oplossing voor de dramatische resultaten? Onder meer nieuwe kostenbesparende maatregelen.

In de analistenbijeekomst kan Houwert niet veel meer doen dan zijn teleurstelling uitspreken en volhouden dat het concept van het AD tóch sterk is. Waar dat uit blijkt wordt niet duidelijk. De vraag is hoe AD Nieuwsmedia volgend jaar dan wel winstgevend gaat worden. Het excuus dat een ingrijpende operatie als deze altijd voor verlies van abonnees zorgt, gaat tien maanden na de lancering niet meer op. Bovendien zitten Wegener en PCM geen van beide te wachten op een niet te stelpen bleeder.



Reacties
Ed | 08-08-2006

Voorheen was ik abonnee van De Haagsche Courant, een goede kwaliteitskrant. Het AD haalt dit niveau bij lange na niet.Ik heb dan ook spijt dat ik een 2-jarig abonnement heb afgesloten en zal zodra mogelijk mijn abonnement dan ook beëindigen.

Michel | 08-08-2006

Ik ben 20 jaar abonnee geweest van het AD. Sinds de redactionele omstellingen vorig jaar en daarna de omstelling naar tabloid, was ik de krant hartstikke beu. De berichtgeving beviel me niet meer, qua sport miste ik het eea en dan ook nog tabloid, nee. Ik heb hem in het afgelopen jaar niet eens meer los gekocht.