Tuesday, December 16, 2008

AD Nieuwsmedia De Persgroep Algemeen Dagblad Belgisch

   Foto AP Foto AP

'AD Nieuwsmedia in Belgische handen'

9 december 2008

Uitgeverij PCM gaat AD Nieuwsmedia 'vrijwel zeker' doorverkopen aan de Belgische uitgever De Persgroep. Dit melden dagblad AD en PCM vandaag. Er is volgens ingewijden al een onderzoek naar de boekhouding van AD Nieuwsmedia gaande om het overnameproces te bespoedigen. In januari 2009 zou de krant al in Belgische handen kunnen zijn.

AD Nieuwmedia is uitgever van het AD, een landelijke krant met zeven regionale edities en een oplage van zo'n 460.000 exemplaren, en eigendom van een joint venture van uitgeverijen Wegener en PCM (eigenaar van onder meer NRC Handelsblad en de Volkskrant). In 2005 had AD Nieuwsmedia nog 556.000 lezers.

Het AD meldt vandaag op de voorpagina dat de krant bijna Belgisch eigendom is, PCM bevestigt dat het de doorverkoop onderzoekt. Stichting Democratie en Media, mede-eigenaar van PCM, meldt dat de deal nog niet definitief rond is.

De Persgroep nam in het verleden ook al Het Parool over van PCM en wist deze verlieslijdende Nederlandse titel om te zetten in een krant die het goed doet als regionaal dagblad van Amsterdam en omstreken. AD Nieuwsmedia, met een sterke focus op Rotterdam en de rest van de randstad, zou een logische aanvulling zijn op de Nederlandse ambities van De Persgroep.

AD Nieuwsmedia deed zelf de suggestie om doorverkocht te worden aan De Persgroep. In een persbericht laat de directie weten blij te zijn met één aandeelhouder, die slagvaardiger kan reageren dan de joint venture. „Het is een uitgeefhuis met een diepe passie voor betaalde dagbladen die ze succesvol in de markt weet te zetten."

Inmiddels is ook het personeel ingelicht over de ophanden zijnde plannen. Gerard den Elt van de redactieraad is blij met De Persgroep. Een voorgenomen herstructurering is uitgesteld tot na de overname. Momenteel telt de redactie van AD Nieuwsmedia 440 fte's en Den Elt vermoedt dat niet alle banen behouden zullen blijven als de overname een feit is.

AD-hoofdredacteur Jan Bonjer is desgevraagd bijzonder blij met de aanstaande deal met De Persgroep. „Dit is voor de hele Nederlandse media een felicitatie waard." Bonjer kent de Belgische uitgever Christian Van Thillo van De Persgroep al tien jaar. „Een uiterst plezierige man en formidabele mediaman. Zijn saneringswijze is hard, maar getuigt van een langetermijnvisie en is veel efficiënter dan de druppelreorganisaties die in de Nederlandse dagbladwereld plaatsvinden", aldus Bonjer. „Hij heeft een diepgeworteld vertrouwen in betaalde dagbladen en houdt ten zeerste van kranten. Kom daar in deze tijd nog maar eens om."

Bij Het Parool ontsloeg Van Thillo na de overname in 2003 een kwart van het personeel. Deze Amsterdamse krant, die bijna failliet was, is sinds de overname door De Persgroep uit een diep dal geklommen en maakt weer winst. Bij de Vlaamse krant De Morgen heeft hij vorige week op de redactie in Brussel een vergelijkbare sanering aangekondigd, als gevolg van tegenvallende advertentie-inkomsten. Een kwart van de redactie raakt zijn baan kwijt.

De Persgroep – in 2007 goed voor een omzet van 506 miljoen euro en 34 miljoen winst – is verder onder meer eigenaar van de Vlaamse kranten Het Laatste Nieuws en De Tijd, het Vlaamse commerciële tv-station VTM en het voormalige Nederlandse Radio Noordzee, nu Q-music geheten.

Van Thillo heeft eerder verklaard zijn Nederlandstalige werkterrein te willen uitbreiden en prefereert dus Nederland boven Wallonië of Frankrijk. In 2004 ketsten onderhandelingen af tussen De Persgroep en PCM (inclusief AD). AD-hoofdredacteur Bonjer: „Ik betreur die mislukte deal postuum ten diepste."