Krachtige mediapartij
Door deze overname zou een nieuwe krachtige mediapartij in Nederland ontstaan. De directie en hoofdredactie van AD NieuwsMedia steunen daarom de mogelijke overname door De Persgroep, zo melden ze in een persbericht. Maar goed ook, want AD NieuwsMedia is er sterk bij gebaat om één aandeelhouder te hebben. Bovendien heeft de Persgroep heeft veel kennis en kunde in huis en zit er financieel warmpjes bij.
De uitgever weet hoe hij betaalde dagbladen in de markt moet zetten. De eerdere overname van Het Parool heeft dat wel bewezen. De Persgroep wist deze verlieslijdende Nederlandse krant om te zetten in een goedlopend regionaal dagblad.
De samensmelting kan zelfs logisch genoemd worden. De Persgroep en AD NieuwsMedia geloven beide in een landelijk-regionaal krantenconcept en kunnen samen de hele Randstad weer aaneenrijgen. De joint-venture PCM-Wegener deed niet veel goeds voor het AD. PCM richt zich met haar grote titels (de Volkskrant; NRC Handelsblad) vooral op de randstad. Wegener is veel meer een regionale speler. Helaas konden ze elkaar niet aanvullen.
Lyrische uitlatingen
Bernard van der Heijden, directeur/uitgever van AD NieuwsMedia neigt in het NRC Handelsblad naar het lyrische: "De Persgroep biedt in dit roerige medialandschap zowel een solide basis als de beste perspectieven om een volgende stap te zetten in onze ontwikkeling als tweede krant van Nederland, marktleider in de Randstad en de nummer 1 in sport."
Afgesproken is dat Wegener zijn belang verkoopt aan PCM, waarna laatstgenoemde heel AD NieuwsMedia aanbiedt aan De Persgroep. Maandag informeerde de directie van AD alle medewerkers van de ophanden zijnde overname. Ik las het bericht maandagochtend. Maar dit betreft journalisten. Redacteuren die bovendien bovengenoemde voorpagina hebben bedacht. Wat een timing.
Mediaman Thillo
AD-hoofdredacteur Jan Bonjer kent de Belgische uitgever Christian Van Thillo (foto) van De Persgroep al tien jaar. Hij noemt hem, in het NRC Handelsblad, "een uiterst plezierige man en formidabele mediaman. Zijn saneringswijze is hard, maar getuigt van een langetermijnvisie en is veel efficiënter dan de druppelreorganisaties die in de Nederlandse dagbladwereld plaatsvinden. Hij heeft een diepgeworteld vertrouwen in betaalde dagbladen en houdt ten zeerste van kranten. Kom daar in deze tijd nog maar eens om."
Bij Het Parool ontsloeg Van Thillo na de overname in 2003 een kwart van het personeel. Bij de Vlaamse krant De Morgen heeft hij vorige week op de redactie in Brussel een vergelijkbare sanering aangekondigd, als gevolg van tegenvallende advertentie-inkomsten. Wederom zal een kwart van de redactie zijn baan kwijtraken.
Komt alles nu goed?
Regionale dagbladen zijn al jarenlang de grootste dalers onder de kranten. Het gaat niet zelden om aantallen van tientallen duizenden. Maar goed, de Persgroep was in 2007 goed voor een omzet van 506 miljoen euro en 34 miljoen winst. Meneer Thillo zal dus wel weten waar hij het over heeft… Wordt ongetwijfeld vervolgd.