Friday, February 04, 2011

Daniël Boissevain + Isa Hoes nemen orgasmescene uit When Harry Met Sally op

Daniël Boissevain weet nog niet hoe hij het gaan doen. „Maar als Isa en ik de befaamde orgasmescène uit When Harry met Sally spelen, hoef ik gelukkig alleen maar verbijsterd te kijken. Dat valt nogal mee. Isa staat voor de grootste opgave. Zij moet in de restaurantscène opeens opperst genot gaan faken."


Acteur Daniel Boissevain

De scène, die in de befaamde film werd gespeeld door Meg Ryan en Billy Crystal, wordt aangeduid als de grappigste uit de Amerikaanse comedy van de afgelopen dertig jaar. En het zal ook in de toneelversie het stukje zijn waarop iedereen wacht. Isa Hoes, die vorig jaar tragisch en onverwacht weduwe werd van Antonie Kamerling, maakt haar comeback dit najaar met een knal.

„Ze is een stoere sterke vrouw", zegt de 41-jarige Daniël, „We nemen de tijd. We hebben ook nog niet in detail over het verhaal gepraat. Maar het lijkt me dat het altijd beter is om in een vrolijk stuk terug te keren." Daniël die, zo kunnen wij vandaag onthullen, haar tegenspeler wordt, verheugt zich enorm op het project. „Op de repetitievloer gaat blijken hoe we het precies gaan aanpakken. Het is een voordeel dat When Harry met Sally ook eerst een toneelstuk was en toen pas een film werd. Er is dus een goed werkend Engels toneelscript. Aan de Nederlandse versie wordt nog geschreven. Maar ik heb ook de beste herinneringen aan die film bijvoorbeeld. Ik heb er heel erg om gelachen."

„De verhouding tussen Harry en Sally is briljant. Ze zijn de beste vrienden en om te voorkomen dat in die situatie verandering komt, gaan ze een liefdesrelatie met seks heel lang uit de weg. Er zitten geweldige dialogen in. De droge opmerkingen van Sally die af en toe zegt: O ja dat was ik vergeten. Jij bent ook een man. Of de oneliner van een andere restaurantbezoekster na de befaamde orgasmescène: I'll have, what she is having."

Vriendschap

Daniël zegt dat hij nooit heeft ervaren dat seks vriendschap tussen man en vrouw in de weg stond. „Andersom is wat mij betreft logischer, dat je goede vrienden wordt nádat je iets met elkaar hebt gekregen. Of ja misschien, als je al heel lang vrienden bent, dat dan de stap naar het bed groter is."

De acteur, die door veel Nederlandse vrouwen woest aantrekkelijk wordt gevonden, vindt het verhaal heel goed: „Een liefdesgeschiedenis, maar ook over het leven. Met alle clichés, die iedereen overkomen maar die dus vermakelijk zijn om naar te kijken. Het is al een oude film uit 1989. De problematiek is echter nog steeds zo actueel als het maar kan zijn. De dingen tussen mannen en vrouwen zijn niet veranderd."

Daniël veroverde eerder al de harten van veel Nederlandse vrouwen met zijn vertolking van de ex-man, een piloot, van Anouk in Gooische Vrouwen en zijn rol van Herman Brood in de film Wild Romance, waarvoor hij een Rembrandt kreeg. Hij heeft nog nooit met Isa gespeeld hoewel ze in het normale leven wel bevriend zijn. „We zaten samen in de film All Stars maar daarin hadden we geen scènes samen. Ik heb van haar de vertolking De gelukkige Huisvrouw gezien. En dat vond ik geweldig. Zij is volgens mij een actrice die van aanpakken houdt. Die echt bewust voor een bepaald toneelstuk kiest. Daarom verheug ik me er zo op."