8 augustus 2006
APELDOORN - Uitgeefconcern Wegener heeft dinsdag teleurstellende halfjaarcijfers gepresenteerd. Onder de streep kwam een verlies van 4,6 miljoen euro te staan. Vooral de voorziening van 32 miljoen euro die moest worden getroffen voor de drastische reorganisatie bij de regionale kranten telde zwaar. Ook de "zeer tegenvallende advertentie-inkomsten" bij fusiekrant AD Nieuwsmedia drukten de resultaten.
Exclusief allerlei bijzondere incidentele lasten kwam er een positief resultaat uit de bus van 8,6 miljoen euro tegen 7 miljoen euro in de eerste helft van 2005. Analisten hadden gerekend op een winstgroei tot circa 13 miljoen euro.
Het bedrijfsresultaat kwam met 21,9 miljoen euro 15 procent onder de verwachtingen van analisten uit. De omzet daalde licht tot 383,9 miljoen euro. Na opening van de beurs raakte Wegener meer dan 12 procent van zijn waarde kwijt. Bestuursvoorzitter Jan Houwert zei deze reactie te begrijpen. "Ik ben zelf ook niet enthousiast en had graag een ander halfjaarbericht gepresenteerd."
Reacties
"Duidelijk zwakker dan verwacht." "Zeer teleurstellend." "Zwak over de gehele linie", waren de meest voorkomende reacties van analisten. De tegenvallende cijfers golden voor bijna alle terreinen waar Wegener actief is. De betaalde oplage van de regionale kranten van Wegener liep terug met 3,5 procent op jaarbasis. Het advertentievolume daalde met 5 procent.
Houwert: "We zijn nadrukkelijk bezig te zorgen dat de cijfers verbeteren. De reorganisatie moet ook helpen om adverteerders te trekken." De zeven regionale kranten gaan naar tabloidformaat en allerlei processen, ook redactionele, worden efficiënter gemaakt en gestandaardiseerd. Hierbij krimpt het personeelsbestand met 15 procent. Met de vakbonden is een sociaal plan overeengekomen. Deze omvorming van de kranten moet vanaf 2007 de kosten met 25 miljoen euro op jaarbasis terugbrengen.
AD Nieuwsmedia
De resultaten van de eind vorig jaar met PCM gevormde fusiekrant AD Nieuwsmedia werden door analisten zeer teleurstellend genoemd. De daling van de betaalde oplage zette door en de advertentieomzet liep met maar liefst 18,5 procent terug. Houwert: "Dat komt mede door de eminente oplageverschillen met vorig jaar en de moeizame trend in de advertentiemarkt."
De gemeenschappelijke onderneming, waarin Wegener een belang van 37 procent heeft, zal dit jaar in de verliezen blijven. Eerder was een kleine winst voorspeld. "Het bouwwerk vergt duidelijk meer tijd dan verwacht", aldus Wegener. Er zijn enkele kostenbesparingen doorgevoerd, zoals het stopzetten van AD Magazine. Ingrijpende nieuwe maatregelen voorziet Houwert vooralsnog niet. "Het is een volstrekt nieuw product. We moeten het de tijd geven."
Op het gebied van direct marketing, een andere activiteit van Wegener, was er evenmin reden tot vreugde. De divisie met werkmaatschappijen in onder meer Nederland, Engeland, Frankrijk en Scandinavië bleef rode cijfers schrijven. Ditmaal kwam er een negatief resultaat van 2,2 miljoen euro in de boeken. Houwert zei dat een ingrijpende kostenoperatie nodig is en sloot verkoop van delen of de gehele poot niet uit. "Dat zou er bij kunnen horen", zei hij desgevraagd.
Het aandeel Wegener noteerde aan het einde van de ochtend op de effectenbeurs ruim 13 procent lager.