bron: www.trouw.nl
Bij regionale krantenuitgever Wegener is het resultaat fors ingezakt. ’Zeer tegengevallen’ zijn vooral de advertentieinkomsten bij het Algemeen Dagblad.
Dit blijkt uit de halfjaarcijfers die Wegener gisteren heeft gepubliceerd. De advertentieinkomsten van de huidige Wegener-kranten, zoals De Gelderlander en Tubantia, bleven de eerste zes maanden van dit jaar stabiel. Die van het Algemeen Dagblad (AD) stortten daarentegen met liefst 18,4 procent in. In deze met regionale katernen verschijnende landelijke krant (hierin gingen vorig jaar september verschillende Wegener-bladen op, zoals Utrechts Nieuwsblad en Haagsche Courant) lieten vooral de lokale en regionale adverteerders het afweten.
Ook met de oplage van het nieuwe AD gaat het beroerd. De inkomsten uit abonnementen vielen bij deze fusiekrant met ruim 9 procent terug, terwijl de overige regionale kranten van Wegener het slechts 0,7 procent slechter deden. Volgens de laatst bekende cijfers bedroeg de totale betaalde oplage van het AD (inclusief losse verkoop en proefabonnementen) over het eerste kwartaal gemiddeld zo’n 465.000 exemplaren per dag.
Wegener is van het nieuwe AD slechts voor 37 procent eigenaar. De resterende 63 procent zijn in bezit van PCM, de uitgever van onder meer NRC, Trouw en de Volkskrant.
Hoewel de zes andere regionale kranten van Wegener het slechts marginaal minder deden, was dit op jaarbasis toch niet gering: een oplagedaling van 3,5 procent. Daarom zet het in Apeldoorn gevestigde concern er nu fors het mes in. Zoals eerder gemeld, gaan de regiotitels over op tabloidformaat. Via centralisatie van afdelingen wordt het personeelsbestand van die titels bovendien met 15 procent ingekrompen.
In deze voor krantenuitgevers turbulente markt sloeg het resultaat van Wegener in het eerste halfjaar om van 30,9 miljoen euro winst naar 4,6 miljoen verlies. Deze rode cijfers blijken overigens in belangrijke mate het gevolg van eenmalige voorzieningen voor reorganisaties.
Redactie Algemeen Dagblad werkt het liefst onder één aandeelhouder
„Wij zouden het toejuichen als we van twee naar één aandeelhouder gaan”, zegt Gerard den Elt, voorzitter van de redactieraad van het AD. De fusiekrant ontstond vorig jaar uit het Algemeen Dagblad (uitgegeven door PCM) en zeven regionale dagbladen (waarvan vier van Wegener, de rest van PCM). „Wegener en PCM hebben verschillende belangen, maar zijn wel samen aandeelhouder van onze krant. Dat is moeilijk werken. Elk besluit moet worden overwogen door beide bedrijven. PCM zou de krant in meer regio’s uit willen brengen, maar dat botst met de belangen van Wegener, dat in die regio’s al regionale kranten heeft. Het zou het beste zijn als of PCM of Wegener eruit stapt en het bedrijf in één hand komt.” Een woordvoerder van PCM zegt dat zijn concern in het geheel niet van plan is uit de samenwerking met Wegener te stappen. „We zijn hier niet aan begonnen om er binnen een paar jaar weer mee te stoppen. Maar uiteindelijk moet het nieuwe AD natuurlijk wel geld op gaan leveren.” Wegener-topman Houwert stelde gisteren: „Het AD is een volstrekt nieuw product. We moeten het de tijd geven.” Bij de krant worden, na een bezuinigingsronde tijdens de fusie, nóg eens 75 banen geschrapt. Het aantal regionale edities krimpt van 21 naar 17 en het zaterdagse magazine is stopgezet.