De krant op de camping
Nederlandse uitgevers verdienen niets aan dagbladen op locatie
Nederlandse uitgevers verkopen in de zomer 150.000 kranten per dag in het buitenland. Dat doen ze vooral om reclame te maken.
Wat uitgeefconcern PCM betreft is deze week de zomervakantie begonnen. Dat betekent niet alleen dat kranten als de Volkskrant, NRC Handelsblad en Algemeen Dagblad de komende maanden in een compactere versie verschijnen. Ook de logistieke operatie om Nederlanders in den vreemde van een krant te voorzien is van start gegaan. Vanuit Amsterdam vertrekken vliegtuigen en vrachtwagens, terwijl afgelopen maandag in Barcelona de eerste exemplaren van het AD van de persen rolden.
Hans Toor is bij PCM verantwoordelijk voor de verkoop in het buitenland. Hij vertelt dat er dagelijks 6.000 tot 8.000 ADs worden gedrukt in Spanje. Daarmee bedienen we de belangrijkste vakantieplaatsen aan de costas. Heel Spanje binnen een dag voorzien van een actuele krant lukt niet.
In totaal zet PCM in het buitenland per dag ongeveer 50.000 kranten af tijdens de zomermaanden. Het AD neemt van dit aantal tweederde voor zijn rekening, de Volkskrant de rest. Omdat NRC Handelsblad een middagkrant is, wordt die nauwelijks geëxporteerd. Het nieuws zou bijna overal pas een dag later aankomen.
Het merendeel van de kranten wordt gedrukt in Nederland en wordt over de weg vervoerd naar landen als België, Duitsland en Frankrijk. De uitgever verdient niet veel aan deze exodus van papier. Maar vooral het drukken van zon kleine oplage in Spanje is duur, zegt Toor. De prijs per nummer is veel hoger dan wanneer je er zoals in Nederland honderdduizenden drukt.
Waarom doet PCM dan toch de moeite om in de buitenlandse kiosken aanwezig te zijn? Toor: Het is een gebaar naar onze lezers, die ook op vakantie hun krant willen lezen. Verder is het niet goed als Nederlanders in het buitenland alleen De Telegraaf zien liggen. De verkopen van PCM dalen de afgelopen jaren licht. Dat komt mede door de concurrentie van De Telegraaf, aldus Toor.
Dat de afzet van zijn krant in de vakantielanden groeit, kan Frank Volmer, algemeen directeur van Uitgeversmaatschappij De Telegraaf, bevestigen. De in het buitenland verspreide oplage van De Telegraaf ligt rond de 100.000 per dag, met uitschieters naar 125.000 in het weekend.
Ook bij De Telegraaf wordt nauwelijks verdiend aan de verkoop aan vakantiegangers, zegt Volmer. Als het goed gaat, halen we de kosten eruit. We drukken op zeven plaatsen in het buitenland en maken gebruik van lokale distributienetwerken. Dat is duur.
Toch is de operatie de moeite waard, denkt Volmer. In de landen rond de Middellandse Zee zijn wij meestal de enige Nederlandse krant die op de dag van verschijnen te koop is. Dat betekent dat mensen die ons thuis niet lezen eerder geneigd zijn dat op vakantie wel te doen. Je hebt liever een actuele Telegraaf dan een Volkskrant van een dag oud. Zo bereik je een nieuwe groep potentiële klanten.
Het draait dus allemaal om marketing, aldus Volmer. De TMG hoopt dat mensen die op vakantie de krant hebben leren kennen ook in Nederland de Telegraaf blijven lezen. De vakantie is een ideale tijd om je product aan mensen voor te stellen. Dan hebben ze tenminste tijd om te lezen,
Voor veel Nederlanders in het buitenland is naast een krant Radio Nederland Wereldomroep de belangrijkste bron van nieuws. Deze maand nam de omroep een nieuw initiatief: het rondsturen per e-mail van een printkrant van zes paginas. De krant wordt verzonden naar campings en hotels waar veel Nederlanders komen. Volgens hoofdredacteur Joop Daalmeijer voorziet de Wereldomroep in een aanzienlijke behoefte. Op dit moment hebben ongeveer 1.800 vakantieoorden gevraagd de krant te mogen ontvangen. Het gaat vooral om campings en hotels in Oost-Europa. Daar is de dekking van de Nederlandse dagbladen niet zo goed.
Daalmeijer heeft gehoord van campingeigenaren die de krant elke ochtend uitprinten en langsbrengen bij hun Nederlandse gasten. Toch zegt hij dat de Nederlandse uitgevers zich geen zorgen hoeven te maken. We zijn niet van plan om het krantje echt te gaan drukken. Ook komen er geen advertenties in te staan. Onze organisatie gaat het slechts om het verspreiden van het nieuws. Winst mogen en willen we niet maken.