Wednesday, February 04, 2009

Vogelbescherming nestjes zoeken en volgen op webcams

'Beleef de lente' campagne ingezonden voor de Spin Awards

Mobillion heeft 'Beleef de Lente 2007' ingezonden voor de Spinawards. De SpinAwards zijn de Nederlandse jaarprijzen voor creativiteit in interactieve communicatie. Beleef de Lente is in de categorie interactieve video ingediend.

Campagne & doelstelling
Vogelbescherming Nederland stelde zich in het afgelopen jaar ten doel de beleving en het plezier van het kijken naar vogels meer onder de aandacht te brengen. Hoe konden mensen dichterbij de natuur komen, was de vraag.

Joost Hartog van Vogelbescherming: 'We wilden de 'Beleef de Lente!'-campagne crossmediaal onder de aandacht brengen. Daarbij moesten de bezoekers ook nog eens met elkaar kunnen communiceren over de gebeurtenissen in de nesten'

Mobillion bedacht voor Vogelbescherming Nederland de 'Beleef de Lente'-campagne. Dit hield in dat zes netwerkcamera's het wel en wee van zes verschillende vogelfamilies volgden in de broedperiode van april tot juli. De beelden, die dit opleverde, moesten direct te volgen zijn via internet. Het ging om de torenvalk, de slechtvalk, de boerenzwaluw, de gierzwaluw, de ooievaar en de steenuil. Een van de doelstellingen was dat er interactie moest kunnen ontstaan tussen de mensen die de vogels volgden via de site. Tevens moesten de beelden van de zes camera's dag en nacht live te volgen zijn.

Het was geen eenvoudige klus omdat de beelden van de camera's een behoorlijke hoeveelheid bandbreedte vragen. Het was bovendien een uitdaging om de camera's op 'onbereikbare' plekken te plaatsen en werkend te houden. Van een donkere boerenschuur tot bovenin de schoorsteen van een energiecentrale!

Beleef de lente
VBN_vogel_video_pagina.jpgOp de website zijn webcams zichtbaar die gericht staan op nesten van verschillende vogelsoorten. De bezoeker kan via de site live meegenieten van de lente. Vogelliefhebbers kijken direct in de vogelnesten om vervolgens op het forum te discussieren over hun waarnemingen. Vrijwilligers houden per vogelsoort een dagboek bij zodat nieuwe bezoekers direct kunnen lezen wat er is gebeurd (eitje gelegd, uitgekomen, voedertijd, etc.). Het dagboek wordt letterlijk dag en nacht bijgehouden. Vogelliefhebbers worden door middel van sms alerts geinformeerd over de laatste ontwikkelingen in de nesten. Op de site konden mensen een gratis boekje Beleef de Lente aanvragen.

De online en mobile presence van het crossmediale concept is gebouwd op basis van het door Mobillion ontwikkelde BRIX social media platform. Deze werkwijze en infrastructuur bevat onder andere services voor streaming-toepassingen, informatiediensten op basis van sms of rss-feeds, databases, blogging-software en diverse micro-betaalsystemen.


Resultaat campagne
Het resultaat van de campagne was uitstekend. In korte tijd groeide het aantal bezoekers van de website enorm. De website www.beleefdelente.nl had uiteindelijk 243.000 unieke bezoekers, waarvan 81% van de bezoekers terugkeerde. Het gemiddelde aantal bezoekers lag op 10.000 per dag en het totaal aantal bezoeken aan de site bedroeg 1.283.540.

Verder genereerde de actie ook de nodige media-aandacht. Naast de live-beelden en het forumgedeelte, beschikte Beleefdelente.nl ook over een sectie hoogtepunten, zoals het uitkomen van de eieren en het voor de eerste keer uitvliegen van de jongen. Ook nachtelijke bezoekjes aan nesten van niet altijd wenselijke diersoorten, werden veelvuldig bekeken en besproken. Deze laatste gebeurtenissen waren soms zo heftig, dat er op andere webfora zelfs een discussie startte over het al dan niet toestaan van het tonen van dergelijke beelden. Ook de landelijke media besteedden ruimschoots aandacht aan het project. Zo verschenen er artikelen in landelijke kranten en besteedden lokale Tv-stations aandacht aan het project.

Er werd een groot aantal potentiele nieuwe leden bereikt. Het boekje dat bij de campagne hoorde werd 12.000 keer aangevraagd. Ruim tachtig procent van deze mensen was nog geen lid van Vogelbescherming Nederland. De Cijfers Unieke bezoekers: 243.000 Totaal bezoeken: 1.283.540 Pageviews: ruim 25.000.000 Aantal reacties op website: 241.165 reacties Bandbreedte: pieken tot 500 mbit Live streams: ruim 13.000 uur Stijging aantal leden 2007: 5,38%

En komende lente..
Vanwege het overweldigende succes gaat Vogelbescherming Nederland in 2008 Beleef de lente wederom met Mobillion realiseren.