Tommy Hilfiger komt vooralsnog zonder kleerscheuren door de economische crisis: de winst bleef weliswaar gelijk met 270 miljoen euro, de omzet steeg met 21 procent tot 1,6 miljard euro.
Groeistrategie
Toch heeft het in Amsterdam gevestigde bedrijf de groeistrategie voor de lange termijn even de koelkast gezet. Ook wordt er strenger op de uitgaven gelet en moeten de schulden met 100 miljoen euro worden afgebouwd tot 405 miljoen euro.
De omzetgroei is vooral te danken aan de overname van een aantal winkels. Het gelijk blijven van de winst hangt samen met hogere productiekosten in China.
Toch ziet de Nederlandse topman Fred Gehring tekenen van herstel gedurende de afgelopen paar weken. Tommy Hilfiger is sinds 2005 eigendom van Apax.
Obama
Gehring hoopt verder op een 'Obama-effect' voor het archetypische Amerikaanse kledingmerk, dat het rood, wit en blauw van de Amerikaanse vlag in het logo voert. Onder George W. Bush was koketteren met de afkomst in de rest van de wereld bepaald niet verstandig.
"Maar heel de wereld is enthousiast over Barack Obama en daarom hoeven we niet zo verontschuldigend te doen als eerst", aldus Gehring tegenoverThe Times.