Bij de uitreiking van de 'straatprijs' krijgen sommige winnaars naast een geldprijs ook een nieuwe auto. Het merk was altijd BMW, nu is dat een Audi. Vier economen deden onderzoek naar hoe winnaars en verliezers (bijvoorbeeld de buren die beteuterd staan te kijken) zich gedragen. De economen zochten contact met de Postcodeloterij en enquêteerden 2000 deelnemers en ook hun buren zonder lot.
In het panel zaten 25 winnaars van een BMW. Slecht vier van hen behielden de auto. De rest verkocht de auto binnen zes maanden omdat ze liever geld hadden. Opmerkelijk is dat winnaars van geldprijzen wel vaak van het geld een nieuwe(re) auto kopen. Nog grappiger is dat buren van winnaars, die zelf niets wonnen, ook een auto gaan kopen.
Een prijs uitgekeerd in goederen is voor de winnaar zelden gelijk aan de financiële waarde ervan, is de conclusie van de economen.
Volgens René Bogaarts, hoofd communicatie van de Goede Doelen Loterijen, krijgt de Postcodeloterij meer respons op mailings met auto, dan op een mailing met geldprijzen. Dus als lokker werkt een auto wel