Thursday, May 07, 2009

Stijn Schaars en Maarten Martens willen in Spanje voetballen

Spelersmakelaars hoeven niet te proberen Schaars en Martens naar een ander land dan Spanje te brengen:

Landskampioen AZ studeert op eigen manier bij het NTI

Enkele dagen voor het kampioenschap spraken Rob Rijbroek en Daniëlle Deinum namens het NTI met Demy de Zeeuw, Stijn Schaars, Maarten Martens, Kew Jaliens, Gill Swerts en David Mendes da Silva. Zij spraken o.a. over de cursus Spaans die zij bij het NTI volgen, of zij het belangrijk vinden dat profvoetballers studeren en wie van AZ absoluut een studie van het NTI kan gebruiken.

Na de fotosessie bij het trainingsveld haast de Zeeuw zich naar zijn auto. Hij meldt dat hij al een flink eind op weg is met de cursus Spaans. Al had hij verder kunnen zijn als hij het studietempo van de eerste periode had kunnen volhouden. Hij belooft beterschap.

¿Por que has elegido estudiar con el NTI?
Vertaling: Waarom heb je gekozen voor een cursus Spaans bij het NTI?
Swerts: "Ik wilde sowieso iets doen, en een taal leren leek me wel handig voor in de toekomst."
Schaars: "Je wordt er niet slechter van. Je weet immers maar nooit."
Jaliens: "Omdat ik veel in Spaanstalige landen kom."
Mendes da Silva en Martens: "Omdat je bij het NTI kunt kiezen waar en wanneer je studeert. Spaans is ook een mooie taal."

Heb je eerder overwogen om met een studie te starten naast je voetbalcarrière?
Jaliens: "Ik heb wel eens overwogen om Sportmanagement te studeren aan een hogeschool, maar dat was niet haalbaar omdat ik dan te veel naar school zou moeten."
Schaars: "Ik deed CIOS, maar ik kon het op een gegeven moment niet meer met het voetballen combineren."
Martens: "Ik was destijds juist blij dat ik niet meer naar school hoefde. Maar na enkele jaren is de interesse om te gaan studeren toch weer gekomen.

Op welke manier studeer je?
Mendes da Silva: "Ik studeer soms 2 uur per week, en soms doe ik een week niets. Ik heb maandelijks contact met mijn persoonlijke docent. Zij komt dan naar het AZ-stadion. Ik ben er nog niet aan toegekomen om huiswerk in te sturen, maar ik ben wel van plan om dit binnenkort te gaan doen."
Martens (trots): "Ik ben al bij les 12. Ik stuur alleen het schriftelijke huiswerk op. Ik ben ongeveer 3 uur per week met mijn studie bezig."

Jaliens: "Aan de cursus Spaans ben ik nog niet toegekomen. Ik ben wel al op de helft van de lesstof van de opleiding Ondernemer MKB, ook van het NTI. Ik wil de rest van de lesstof eerst doornemen en dan ga ik starten met de huiswerkopdrachten. Ik ben ongeveer 3 uur per week aan het studeren. Tijdens de zomerstop ben ik van plan om nog meer tijd aan mijn studie te besteden. Na de zomerstop hoop ik examen te kunnen doen. Ik wil namelijk in de toekomst mijn eigen jazzcafé openen."
Schaars: "Ik studeer samen met mijn vriendin. Iedere 2 weken komt onze persoonlijke docent ons thuis privéles geven. Deze manier van studeren werkt voor ons heel goed."
Swerts: "Ik vind het best moeilijk om de discipline op te brengen om wekelijks te studeren. Er komt vaak van alles tussen. Daarom heb ik besloten om tijdens het reizen naar België naar de cd's van de cursus te luisteren. De volledige tekst van de lessen staat op de cd's."

Probeer je al een beetje Spaans te spreken?
Mendes da Silva: "Ja, de jongens zeggen nu wel eens wat Spaanse woordjes in de kleedkamer. Zoals caballero."

Wat vinden jullie van de begeleiding van het NTI?
Schaars: "Mijn vriendin en ik zijn zeer te spreken over onze persoonlijke docent."
Mendes da Silva: "Ik weet precies bij wie ik moet zijn wanneer ik vragen heb."
Martens, Jaliens en Swerts: "Wij ook."

Zou je hierna nog een studie willen oppakken?
Allen (lachend): "Ja, mediatraining!"

Vinden jullie het belangrijk dat profvoetballers studeren?
Jaliens: "Het is goed dat je aan de toekomst denkt."
Schaars: "Er zijn zat jongens die zich niet binnen spelen, en zeker in deze crisistijd is het dan noodzakelijk om een opleiding te volgen."
Martens: "Het is sowieso belangrijk om als profvoetballer te studeren. Het is goed om je hersens te blijven gebruiken en jezelf te blijven ontwikkelen."

Wie bij AZ zou zeker ook een studie bij het NTI moeten volgen? En waarom?
Allen (lachend): "Sébastien Pocognoli. Hij moet beter Nederlands leren spreken, want dat is dramatisch. Hij komt uit het Franstalige gedeelte van België en daarom praat hij met een grappig accent. Hij legt op alles de klemtoon verkeerd. En Ari zou ook best een cursus Nederlands van het NTI kunnen gebruiken, want hij durft nu nog steeds niet zo goed Nederlands te spreken."

¿Quieres jugar futbol en España en el futuro?
Vertaling: Wil je in de toekomst in Spanje voetballen?
Allen (lachend): "Si, si, si!"

Piet Hartland, de elftalbegeleider van het eerste team van AZ heeft door dit groepsinterview van 'zijn jongens' ook zin gekregen om Spaans te studeren bij het NTI. Hij wil starten met de gloednieuwe cursus Spaans voor gevorderden, omdat hij de taal al aardig beheerst.