Wednesday, May 13, 2009

Edna Parker is de nieuwe oudste vrouw ter wereld (114)

Als men zegt: "De oudste vrouw ter wereld is overleden." klopt dat eigenlijk niet omdat er meteen weer een "nieuwe" oudste vrouw ter wereld is, de Amerikaanse Edna Parker.

Oudste vrouw maakt dodelijk slippertje
De vrouw van wie gedacht wordt dat ze met haar 130 jaar de oudste persoon ter wereld was, is op tragische wijze om het leven gekomen. Sakhan Dosova gleed uit op de spekgladde badkamervloer van haar nieuwe flat en brak daarbij haar heup.

Van die verwondingen zou Dosova nooit herstellen. Saillant detail: Dosova kreeg haar nieuwe stekje toegwezen als verjaardagscadeau van de autoriteiten in Kazachstan: hun paradepaardje mocht na al die jaren niet meer 'onder zulke armoedige omstandigheden' leven.

1879

Haar leeftijd kwam aan het licht na een volkstelling in Karaganda. Zowel op haar Russische paspoort als op haar Kazachse identiteitskaart staat 27 maart 1879 als geboortedatum. In het 'Guinness Book of Records' zal haar naam echter nooit prijken, want daarvoor kwam haar aanvraag te laat. De oudste nog levende persoon op dit moment is de 114-jarige Amerikaanse Edna Parker.

Geheim

"Ik heb geen speciaal geheim", vertelde Dosova tijdens een interview. "Ik heb nooit pillen geslikt. Als ik ziek was, gebruikte ik de trucjes van mijn grootmoeder om te genezen. Snoep heb ik nooit gegeten."