Thursday, February 15, 2007

Het oprolbare scherm van het Nederlandse Polymer Vision was dé hit op telecombeurs 3GSM. Maar gaat het de mobiele industrie echt voor altijd veranderen?

Helemaal het TomTom-gevoel van drie jaar geleden hebben we nog niet bij Polymer Vision, de Nederlandse producent van het oprolbare scherm Raedius , maar heel veel scheelt het niet. De Readius is het eerste mobiele apparaat met een, groot en licht oprolbaar scherm dat probleemloos tekstbestanden, RSS-feeds, e-books en email aankan. Content kan worden binnengehaald met edge of umts of een usb-kabel. Verder staat de Readius zich voor op een geheugen van ten minste vier gigabyte en een laag batterijgebruik.
Afgelopen week maakten de Nederlanders onder leiding van ceo Karl McGoldrick furore met het scherm op telecombeurs 3GSM in Barcelona. Dat de kleine stand van Polymer Vision handig genoeg direct naast het perscentrum lag, garandeerde extra aandacht. Maar ook zonder die hulp zorgde het innovatieve apparaat voor veel oh’s en ah’s.
Ook de organisatie van 3GSM blijkt onder de indruk. Elk jaar reikt het prijzen uit aan de voorlopers in de mobiele industrie. Polymer Vision gaat naar huis met de prijs voor Meest Innovatie Technologie. En de organisatie legt direct een flinke druk op de nog frêle schouders van het bedrijf. ‘De Readius zal een diepgaande impact hebben op de mobiele industrie’, valt in het juryrapport vol superlatieven te lezen.
De huidige kleine schermen van smartphones zetten volgens 3GSM een rem op het gebruik van data door de consument en de Readius kan daar een einde aan maken. Het apparaat zal zorgen voor de ontwikkeling van meer mobiele applicaties en content. En operators zullen dankzij de daaruit voortvloeiende hogere omzetten uit data, de stagnerende inkomsten uit het spraakverkeer compenseren.
Dat zijn grote schoenen om te vullen voor een bedrijfje dat pas in de tweede helft van dit jaar met de massaproductie van de Readius begint. Ook ontbreken nog de mogelijkheden om video af te spelen en een kleurenscherm, iets waar het bedrijf wel aan werkt.
En wat te denken van de reactie van de vertegenwoordiger van het Scandinavische telecombedrijf Telenor op de stand van Polymer Vision. De Noor vond de Readius een prachtig apparaat. Maar iets voor Telenor? Nee, dat paste toch niet in de roadmap, waarbij Telenor zich beperkt tot conventionele telefoons van gevestigde partijen. Wat dat betreft toonde Telecom Italia meer lef door alvast een order te plaatsen. Dat wordt dus aardig om te zien, welke operator de kant van Telenor en welke de kant van Telecom Italia kiest. Wellicht durft KPN eens een experimentje aan?

Wednesday, February 07, 2007

KPN en PCM onderhandelen over krant

Er is nog geen overeenstemming, maar er zijn wel gesprekken over een multimediaplatform.
KPN wil met PCM Uitgevers in een gratis crossmediaal nieuwsmedium stappen. Dat heeft KPN-voorzitter Ad Scheepbouwer van KPN vanmorgen bevestigd in een conference call met analisten.
"De discussies bevinden zich in een vergevorderd stadium, maar zijn nog niet afgerond. Want dan zouden we het u gemeld hebben", aldus Scheepbouwer, die tijdens de persconferentie later deze morgen meer details zal geven.KPN wordt in elk geval geen (mede-)eigenaar van de krant, zo zei Scheepbouwer tijdens de persconferentie over de kwartaalcijfers.
Het gaat om een cross-media concept, waaraan KPN inhoudelijk bijdraagt met de publicaties van Planet.nl en PCM met nieuws uit de krantentitels AD, Volkskrant, NRC en Trouw. PCM moet het drukwerk voor zijn rekening nemen en KPN de verspreiding via internet, mobiel en narrowcasting. In dat laatste is ook de nieuwsvoorziening in het openbaar vervoer, zoals in treinen, inbegrepen.
Het gerucht over de ophanden zijnde samenwerking stond op 15 januari al in de Volkskrant, maar PCM en KPN ontkenden. We vulden toen aan dat volgens bereikscijfers Planet Internet van KPN de derde nieuwssite van Nederland is, na Nu.nl en Telegraaf.nl, en aanzienlijk meer bezoek trekt op internet dan de PCM-titels AD.nl, Volkskrant.nl, Trouw.nl en NRC.nl.
KPN voorlichting geeft als reactie: "We zijn in vergevorderde gesprekken met PCM. KPN is erg enthousiast over de mogelijkheden voor het opzetten van een crossmediaal concept waarbij KPN's expertise op het gebied van Internet, mobiel en narrowcasting samenkomt. Binnenkort zullen we hier meer over laten zien."
Geen De Pers voor PCMPCM wilde eerst deelnemen in De Pers, de nieuwe gratis kwaliteitskrant van Cornelis van den Berg en Marcel Boekhoorn. Veel lezers zagen dat in een enquête als bedreiging voor de betaalde titels van onder meer PCM.
Op internet ging het met De Pers aanvankelijk moeizaam. Mobiel doet dat bedrijf nog niets.
KPN en PCM worden niet samen eigenaar van een nieuwe krant. “We gaan niet samen met PCM een eigen krant brengen."

Dat zei KPN-topman Ad Scheepbouwer vanochtend bij de presentatie van de jaarcijfers. Wel zijn KPN en PCM volgens hem in gesprek over crossmediale samenwerking. "Wij leveren wel de technische instrumenten om nieuws op een andere manier dan in gedrukte vorm te brengen. Denk aan nieuws op je mobiel, internet en narrowcasting.”
Het AD bericht vandaag dat KPN en PCM samen met een nieuwe gratis krant komen met de titel ‘Dag’. Doel van de samenwerking is het opzetten van een multimediale uitgeverij met de werkmaatschappijen krant, online en exploitatie. De krant verschijnt op papier, maar ook op de computer, op tv-schermen in de trein en op mobiele telefoons. Volgens het AD zouden de twee ondernemingen ook een digitale televisiegids willen beginnen. De centrale ondernemingsraad (COR) van PCM moet nog een advies geven. De COR zou eerst de reacties afwachten van de PCM-kranten NRC, Trouw en de Volkskrant.
KPN-dochter planet.nl meldt , dat KPN inhoudelijk bijdraagt met de publicaties van planet.nl en PCM met nieuws uit de krantentitels AD , de Volkskrant , NRC en Trouw . PCM moet het drukwerk voor zijn rekening nemen en KPN de verspreiding van de ‘content’ via internet, mobiel en narrowcasting.Een woordvoerder van PCM bevestigt de plannen voor een gratis krant. "Het wordt een gratis crossmediaal concept met een gedrukte krant, website, mobiele telefoon en digitale televisie als kanalen. Er komt één centrale redactie voor alle kanalen. De redactie van de Volkskrant doet de nieuwsvoorziening." Er zou al in mei met de krant worden begonnen. De woordvoerder vindt die datum wel "erg precies". Hij zegt dat de krant er "voor de zomer" is.Over de verspreiding van de krant wil hij niets kwijt omdat het concurrentiegevoelig is. Volgens het AD melden bronnen binnen de bedrijven dat het initiatief deze week zal worden bekendgemaakt. Een onderzoekje van FEM Business wijst uit, dat PCM de domeinnaam http://www.dag.nl/ al heeft geclaimd . De site was vandaag overigens onbereikbaar.