Friday, April 27, 2007

Nederland krijgt er op 8 mei nog een gratis krant bij: Dag , een project van PCM en KPN. Noem het maar geen gratis krant tegenover de initiatiefnemers.




“Het is intern verboden om Dag een gratis krant te noemen”, zegt Edwin Tromp, directeur van Dag Media. “We lanceren een newsagent die uitzendt over verschillende kanalen: een krant, mobiel en internet.” Crossmedia volgens het boekje dus. Gericht op de doelgroep 20 - 49 jaar, maar denk daarbij eerder aan de twintigers (“de internetgeneratie”), dan aan de veertigplussers.

Op 8 mei gaat de zaak live, met site, nieuws via het mobieltje en 300 duizend kranten, die verspreid worden via het openbaar vervoer en Albert Heijn. Er komt nog “andere kanalen bij”, maar details daarover kon Tromp nog niet geven. Huis-aan-huis verspreiding is “een optie die we zeker overwegen”, zegt Tromp.

Er was ook een vierde pijler waarop Dag moest rusten: narrowcasting . Op schermen in treinen zouden de headlines en de video’s van Dag voorbij flitsen. “De NS heeft achterstand opgelopen met het plaatsen van de beeldschermen”, verklaart Tromp het voorlopige wegvallen van deze pijler.

Wordt het niet wat druk met vier gratis kranten? Tromp klinkt al wat vermoeid wanneer hij deze vraag moet beantwoorden. “Die ruimte is er wel degelijk. Je ziet in andere landen ook een verschuiving naar gratis kranten. Er zijn er al drie in Nederland, maar wellicht worden het nog wel veel meer en zeggen mensen over twee jaar: jullie waren er vroeg bij.”