De gratis tabloid van investeerder Marcel Boekhoorn verschijnt in een oplage van 500 duizend exemplaren en wil drie miljoen mensen bereiken. PCM mag alleen betalen.
Ben Rogmans (hoodredacteur) en Cornelis van den Berg (directeur en plaatsvervangend hoofdredacteur) zouden gisteren op een congres in Utrecht de titel van de nieuwe gratis krant van geldschieter Marcel Boekhoorn bekendmaken. Helaas. Ze vertelden er nog niet uit te zijn. Wel was er een dummy met de werktitel De Dictator . Maar die titel gaat het niet halen.
De oplage van de gratis krant werd wel geopenbaard: 500 tot 600 duizend. Hiermee hoopt de 'Club van Boekhoorn' dagelijks drie miljoen lezers te bereiken. Binnen drie jaar moet er break even worden gedraaid. Een dergelijk groot bereik moet voldoende advertentie-inkomsten gaan opleveren. Rogmans en Van den Berg stellen dat hun krant over drie jaar het enige massamedium is dat dit aantal lezers bereikt. Andere massamedia zullen een veel meer versnipperd bereik hebben. En de ambities gaan verder. Er wordt ook al gedacht aan betaalde en gespecialiseerde kranten.
PCM, dat naast de Boekhoorn Media Groep voor 49 procent participeert in het project, mag vooralsnog alleen betalen. De deelname van PCM is volgens Van den Berg alleen financieel. 'Ze geloven in het concept.' PCM, dat ook aan een gratis krant werkte, en Boekhoorn zijn gaan samenwerken omdat ze 'geen bloedbad willen.' Indien nodig kan de nieuwe krant gebruik maken van het distributienetwerk en andere diensten van PCM, aldus Van den Berg.
Rogmans en Van den Berg doen ronkend hun best om een sfeer van jonge honden en zie ons eens hard werken te creëren. V an afzetten tegen bestaande kranten en het vooral anders willen gaan doen.
Van de nieuwe krant is vooral bekend wat het niet gaat doen. Geen chefs, geen afdelingen en (nog) geen CAO. Geen lezersonderzoeken. Geen formulekrantje. Verder komen er geen edities en geen redactieraadsvergaderingen. En geen reclamecampagne. De opdracht is om een mooie krant te maken. Typografisch verzorgd. Niet schreeuwerig. Onafhankelijk, puur, vrij, geestig, humoristisch. Altijd op zoek naar nieuws en achtergronden die relevantie en urgentie hebben. De doelgroep is simpelweg iedereen die van kranten houdt. Rogmans spreekt van een krankzinnig avontuur.
De opzet van de krant is volgens Rogmans vrij simpel: de krant komt 5 keer per week uit op tabloidformaat en telt 32 pagina's. Hiervan zullen er 10 met advertenties gevuld gaan worden. Van de 22 overgebleven redactionele pagina's zal iets minder dan de helft gevuld gaan worden met aangeleverd nieuws van het ANP, de beurs, het weer en de RTV pagina's. Hieraan gaan drie hoofdredacteuren, drie eindredacteuren, drie vormgevers en een beeldredacteur werken.
De rest van de krant zal bestaan uit eigen werk. Hiervoor is er een club van 24 verslaggevers met elk een specialisme. Die wordt aangevuld met circa 30 freelancers, 20 freelance buitenlandse correspondenten, en 10 columnisten. Ook komen er vertalingen van de beste artikelen uit de beste internationale kranten en tijdschriften.
De columnisten zijn Hans Wiegel, Tommy Wieringa en Fons de Poel.
De distributie zal in eerste instantie via het openbaar vervoer, kantoren, universiteiten, benzinepompen en retail gaan. Volgens Van den Berg is hij nog in gesprek met retailers. In een tweede fase moet er een huis-aan-huisverspreiding komen. Op een concrete agenda wil Van den Berg zich niet vastpinnen
De verwachtingen zijn verwekt. In het eerste kwartaal van 2007 moet de krant verschijnen.
door Fem de week