Tuesday, November 17, 2009

kilometerheffing: afrekenen via de brandstof is veel minder bureaucratisch en net zo eerlijk

Opinie:
AMSTERDAM
 -  Afrekening over het aantal afgelegde kilometers via de brandstof is een eerlijker en simpeler systeem dan het voorstel van CDA-minister Camiel Eurlings.

"Wie veel rijdt, moet meer tanken. Wie een grote auto rijdt, moet vaker tanken. Waarom moet dan iedereen een spionagekastje in de auto?" klinkt massaal in de reacties door. "Straks kunnen ze ook automatisch de bonnen toesturen, Nederland wordt één grote trajectcontrole." Veel lezers wijzen er op dat ons land het Duitse voorbeeld moet volgen waar alle belastingen via de brandstofprijs gaan.

"Daar geldt ook geen aanschafbelasting. Het is een eerlijke verdeling, omdat iedereen betaalt voor hoeveel hij rijdt. Met het extra belasten van de spits, worden alleen werknemers getroffen." "Werken wordt afgestraft, terwijl het juist gestimuleerd moet worden", klinkt het. Bredere snelwegen met een snellere doorstroming is een betere oplossing. "Er moeten gewoon betere aansluitingen komen, in combinatie met gespreide werktijden."

Referendum

In de vele reacties bij De Telegraaf, klonk gisteren meermalen de roep om een referendum over de kilometerheffing. "De regeringspartijen vertegenwoordigen nu samen een derde van de Nederlanders. Wie wil deze heffing? Hij wordt door de strot geduwd."

In de vele geschokte reacties, stellen veel lezers dat Eurlings de autobezitters nu genadeloos straft voor de aanschaf van zuinige auto's. "Door de zuinige en elektrische auto loopt de overheid accijns aan de pomp mis. Dat is een van de belangrijkste drijfveren achter de kilometerheffing. Met dat kastje wordt dat dubbel en dwars weer opgehaald."