Monday, March 05, 2007

De Telegraaf startte vorige week met het eerste structurele televisieproject. Via Telesport.nl zijn tegen betaling nu de samenvattingen van eredivisiewedstrijden te zien. De Telegraaf gaat haar televisie-activiteiten flink uitbreiden. "Als je slim combineert, kun je heel efficiënt een krant, internetsite en televisieprogramma maken," meent Marianne Zwagerman, directeur Exploratie bij De Telegraaf.

Flinke uitbreiding tv-activiteiten Telegraaf
5 maart 2007
De Telegraaf breidt haar televisie-activiteiten flink uit. Het bedrijf is begonnen met het bouwen van twee nieuwe studio's en zoekt achttien medewerkers die zich gaan bezighouden met televisie. "Wij noemen ons zelf hier al Mediapark Amsterdam."
Vorige week startte de Telegraaf met het eerste structurele televisieproject. Via Telesport zijn tegen betaling nu de samenvattingen van eredivisiewedstrijden te zien. In opdracht van Tele2, dat de rechten over de beelden heeft, maakt De Telegraaf de programma's.
De Telegraaf maakte al eerder was kortere televisieproducties, zegt Marianne Zwagerman, directeur Exploratie bij De Telegraaf. Zo werden er losse items rondom de Tour de France gemaakt en experimenteerde de uitgever eind vorig jaar met live participatie WebTV. Lezers konden toen via de site van De Telegraaf live kijken naar en chatten met het Amerikaanse medium Char. De Telegraaf gaat niet alleen web-tv maken, maar ook programma's voor traditionele tv.
Vorig jaar opende De Telegraaf een eerste tv-studio in het gebouw bij Station Amsterdam Sloterdijk, waar ook de krantenredactie is gevestigd. Binnenkort komen daar twee nieuwe studio's bij, zegt Zwagerman. "We krijgen nu een echte studiostraat." Het bedrijf gaat ook flink werven. "We zijn op zoek naar 18 mensen, onder meer naar editors, creatieve producers en tv-redacteuren. Het type mens dat nu vooral rondloopt op het mediapark in Hilversum." Rondom station Sloterdijk hebben zich de laatste tijd meer partijen gevestigd die zich richten op tv-producties, zegt Zwagerman. "We noemen ons zelf hier tegenwoordig Mediapark Amsterdam."
Slim combineren van tv, krant en internetDe sportredactie van De Telegraaf draagt nu zorg voor de tv-samenvattingen. De redacteuren die op zondagavond de verslagen en analyses voor de krant maken, maken nu ook teksten voor televisie. Jaap de Groot, chef van de sportredactie, is in beeld voorafgaand aan de samenvattingen. Hij leidt de wedstrijden in.
"Als je slim combineert, kun je heel efficiënt een krant, internetsite en televisieprogramma maken," zegt Zwagerman. "Het hoeft helemaal niet zo heel veel extra tijd te kosten om tv te maken."
Overigens maakt De Telegraaf niet zelf de samenvattingen, dat doet producent EyeWorks. Dat zijn dezelfde samenvattingen als die ook gemaakt worden voor Talpa. Ook het commentaar is al toegevoegd. Wat De Telegraaf doet is het maken van een eigen inleiding en het technisch geschikt maken van de beelden voor internet. De programma's staan fysiek op de servers van Tele2. De samenvattingen zijn steeds vanaf maandagochtend online beschikbaar.