Wednesday, June 17, 2009

Wegnummers Duitsland hard rijden zonder snelheidslimiet: Gas open in Duitsland

Wegnummers Duitsland hard rijden

's Werelds enige wegennet zonder snelheidslimieten is voor ons weliswaar dichtbij, maar krimpt zienderogen. Daarom de vraag: waar mag u in Duitsland nog lekker hard?
Hoe snel mag je op de Duitse Autobahnen zonder wettelijke limieten rijden? Dat heeft vooral te maken met rijvaardigheid en zelfvertrouwen, met het type auto, het weer en geografische omstandigheden. Bedenk dat met een snelheid van 300 km/h een scherp beeld slechts een fractie van een seconde blijft hangen. Maar laat u niet weerhouden om op een goede manier snel te rijden. Bedenk echter altijd: snelheid is niet dodelijk, misbruik ervan wel.

Onze Top Tien:
-A31 van Essen naar Embden. Kaarsrecht, zo plat als een dubbeltje en voorzien van ZOAB. Helaas tweebaans en soms best druk. Vroeg opstaan dus. Parallel aan de A31, maar minder relaxt, loopt de A1 van Osnabruck naar Oldenburg.
-A24/A19 van Berlijn naar Rostock. Geweldig, met uitzondering van een paar snelheidsbeperkingen tussendoor.
-A5 van Karlsruhe naar Basel. Bijna geen bochten, maar vrij veel verkeer. Ideaal voor beginners en op zondeagochtend.
-A38 van Gottingen naar Leipzig. Als de Nurburgring als Autobahn zou worden herboren, zou dit het zijn!
-A3 van Frankfurt naar Bonn. Druk overdag maar 's nachts verleidelijk. Het hele traject is driebaans!
-A62 van Landstuhl naar Nonnweiler. Klassiek geval voor het instellen van een 200 km/h-snelheidslimiet.
-A81 van Weinsberg naar Wurzburg. Hier doen Porsche en AMG veel van hun hogesnelheidstests.
-A92 van Munchen naar Deggendorf. Hardcore motormoordend traject door een saai landschap.
-A96 van Landsberg naar Bregenz. Er ontbreken nog stukken, maar wat er is is een 10 waard.
-A9 van Nurnberg naar Holledau. Even spectaculair als een leeg vliegveld. Maar heel snel en driebaans.
Wel en Niet
De beste maanden zijn mei/juni en september/oktober. Weinig vakantieverkeer, redelijk weer. De eventuele snelheidsbekeuringen zijn redelijk gematigd. Bij wegwerkzaamheden en dergelijke, worden de straffen zwaarder, daar kun je ter plekke worden gesommeerd je rijbewijs voor een tot drie maanden in te leveren. Bumperkleven wordt niet geapprecieerd, boetes van 100 tot 250 euro, inname rijbewijs mogelijk. Absoluut nooit rechts inhalen. In langzaam rijdend verkeer kunnen politiemensen rijden die sterk letten op niet-handsfree bellen. En er is geen vaste Autobahn-instructie. Je leert het door het te doen, door je spiegels te gebruiken en op de borden te letten, terwijl je je snelheid langzaam opvoert. Wie zich niet safe voelt dient onmiddellijk gas in te houden.
7,5 seconde...
Om een voertuig op te merken dat 300 kilometer per uur rijdt, moet een langzamere bestuurder op de rechter rijstrook elke 7,5 seconde in zijn spiegel kijken. Precies. Weinig kans dat ze u zien aankomen dus.