Uitgegeven: 9 september 2008 16:06
AMSTERDAM - De Telefoongids, uitgever van het gelijknamige telefoonboek, gaat de concurrentie aan met partijen als Google. Met de introductie van nieuwe diensten op internet wil het bedrijf meer bezoekers trekken.
"We zijn momenteel geen sexy bedrijf, maar dat willen we wel worden'', aldus de Zweedse topman Peter Darpö van De Telefoongids in een vraaggesprek met het ANP.
De Telefoongids, voormalig eigendom van KPN, kreeg kort geleden toestemming van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) om Gouden Gids over te nemen. Darpö gaat de integratie van de twee gidsen leiden.
Behalve de gidsen worden ook de sites van Gouden Gids en De Telefoongids samengevoegd. Het doel is om meer bezoekers aan te trekken op de nieuwe site.
"Het bezoekersaantal is heel belangrijk voor ons, want hierdoor trekken we ook adverteerders aan.'' De site van De Telefoongids staat momenteel op de achtste plaats van meest bezochte sites van Nederland, Gouden Gids staat in de top 40.
Zoekmogelijkheden
Bij nieuwe toepassingen denkt Darpö aan het verruimen van de zoekmogelijkheden. "We willen bijvoorbeeld dat je in de toekomst, behalve op een bedrijf, ook op een product kan zoeken, zoals een sportschoen van een bepaald merk.''
Verder wil De Telefoongids vaker samenwerkingsverbanden aangaan met aanbieders. Zo is de database beschikbaar via telefoons van Siemens en navigatieapparatuur van het Taiwanese Mio.
Voordelen
De Telefoongids zegt drie belangrijke voordelen te hebben om de concurrentie met grote bedrijven als zoekmachine Google aan te kunnen. "We hebben de meest volledige database van Nederland, die constant door zestig mensen up-to-date wordt gehouden. Ook hebben we een goede merknaam en het grootste verkoopapparaat van Nederland.''
Ondanks de opkomst van internet blijft papier een belangrijke inkomstenbron van De Telefoongids. Elke dag raadplegen 1 miljoen mensen de papieren gids.
"Hoewel het aantal mensen dat in de papieren gids kijkt de laatste jaren wel wat is gedaald, is dit aantal nog steeds groter dan het aantal bezoekers van de site. Vaak is de perceptie anders'', zegt Darpö. Iets minder dan een miljoen mensen raadpleegt dagelijks de site van De Telefoongids.
Verder klopt volgens de Zweed het beeld niet dat alleen ouderen de papieren gids openslaan. "Als een student in een nieuwe stad op kamers gaat en hij heeft bijvoorbeeld een loodgieter, kijkt hij vaak ook in onze gids. Soms heeft iemand nog geen internetaansluiting of vinden mensen het te veel moeite om de computer aan te zetten om iets op te zoeken.''
Kritiek is er ook op de papieren gids. Met de site www.stopdetelefoongids gaf initiatiefnemer Jelle Ursem een duidelijk signaal af dat de terugkeer van de papieren versie van De Telefoongids ieder jaar in elk huishouden papierverspilling is. Ongeveer 5800 mensen gaven op de website aan de gidsen niet meer te willen ontvangen.
Druk
Volgend jaar zullen er in ieder geval 7,5 miljoen gidsen minder gedrukt hoeven te worden, aangezien De Telefoongids en de Gouden Gids in een gecombineerd jasje zullen verschijnen. "We worden een innovatief product'', zegt Darpö. Wat er precies gaat veranderen, wil hij nog geheim houden.
In de toekomst zou Darpö ook weblogs en IP-adressen, de 'postcodes' van het internet, willen toevoegen aan de bestanden. Steeds vaker loopt het bedrijf echter tegen de grenzen op van de privacy. "Mensen geven bijvoorbeeld niet graag hun mobiele nummer, terwijl ze minder vaak een vast nummer hebben.''