Wednesday, March 12, 2008

nieuwe homepage 11 maartt

uit de volkskrant:
Marktplaats ondergaat transformatie

Amsterdam - Te koop: de handtekening van de gouverneur van Californië, op een Belgisch toegangskaartje uit 1976, toen hij nog als Mister Olympia over de wereld zwierf. De krabbel van Arnold Schwarzenegger is een van de opvallendste aanbiedingen op Marktplaats.nl.

Nederlands grootste digitale rommelmarkt ondergaat de komende weken een ingrijpende transformatie. De voorpagina van de website, sinds de oprichting in 1999 vrijwel onveranderd gebleven, gaat op de schop. De populairste rubrieken – auto’s, kinderkleding – krijgen een prominentere plaats. Elke bezoeker krijgt een overzicht in foto’s te zien van recent bekeken advertenties en aanbevelingen op basis van eerder aangeklikte objecten.

‘We willen de voorpagina leuker en verrassender maken’, zegt operationeel directeur Martin Kroon van Marktplaats.nl, sinds 2004 een onderdeel van de Amerikaanse webveiling eBay. ‘We willen laten zien dat er méér is dan alleen maar tweedehands spullen.’

Het laatste jaar zijn de advertenties voor diensten (zoals een weekendmelker, een poppendokter) in opkomst. Hun aantal is het afgelopen jaar verzesvoudigd tot 150 duizend. Ook als etalage voor auto’s is Marktplaats ontdekt. Meer dan vijfduizend nieuwe advertenties worden er elke dag online gezet: op een gegeven moment is er keuze uit 130 duizend occasions, maar ook nieuwe wagens. ‘20 tot 25 procent van de advertenties wordt door dealers geplaatst. Die beschikken op die manier over een extra etalage’, aldus Kroon.

Uit onderzoek bleek dat bezoekers een groot deel van de voorpagina niet bekijken – het middenstuk met de nieuwste advertenties. ‘Iedereen zoekt of heel gericht of struint door een enkele rubriek’, zegt Kroon. In de nieuwe opzet ziet een bezoeker de populairste rubrieken en advertenties over een actueel thema, zoals klussers zodra het verbouwingsseizoen weer aanbreekt.

Marktplaats heeft de laatste vijf jaar een forse groei doorgemaakt. Rond september 2003 bereikte het aantal nieuwe advertenties in een maand de 1 miljoen. De laatste maanden schommelt dat cijfer rond de 5,5 miljoen. Een piek werd vorig jaar november bereikt, toen op een dag 295 duizend aanbiedingen op een dag werd genoteerd (drie per seconde).

Marktplaats was vorig jaar na de zoekmachine Google en de webwegwijzer Startpagina.nl de best bezochte website van Nederland, met elke maand meer dan zeven miljoen bezoekers. Die komen gemiddeld twaalf keer in een maand langs en bekijken per visite negentien pagina’s.

Populair zijn momenteel de smurfen van Albert Heijn. In januari werd de rubriek ansichtkaarten het meest aangeklikt. Kroon heeft geen idee wat die belangstelling heeft veroorzaakt. ‘We kunnen geen trends voorspellen. We kunnen wel goed laten zien wat de Nederlanders bezighoudt.’

Dat is niet het verleden van de gouverneur van Californië. De advertentie voor zijn handtekening was dinsdag weliswaar al 18.686 bekeer bekeken, maar slechts drie kopers hebben zich gemeld. Het hoogste bod is 450 euro.