Monday, January 07, 2008

'Iedereen zou de krant móéten lezen'

NIJMEGEN - De krant nog meer onmisbaar maken en jongere mensen aan het lezen krijgen. "De uitdaging is, ervoor te zorgen dat De Gelderlander over tien, twintig jaar ook nog een bestaan heeft."



Stef Rietbergen (53), tot vorige week uitgever van NRC, wordt de nieuwe directeur van De Gelderlander. Het is heel moeilijk om mensen jonger dan veertig aan het lezen te krijgen.

Stef Rietbergen wordt de nieuwe directeur van De Gelderlander. Afgelopen donderdag nam hij afscheid van zijn vorige baan: hij was uitgever van NRC. In die functie lanceerde hij onder meer NRC Next, wat in uitgeversland als een huzarenstukje wordt gezien: het is een nieuwe, niet-gratis krant die een relatief jong publiek aanspreekt. "Het is heel moeilijk om mensen jonger dan veertig aan het lezen te krijgen. We moeten proberen om een manier te vinden de informatie toch bij die doelgroep te krijgen, voor mijn part in de vorm van een tijdschrift."

De 53-jarige Rietbergen voelt zich een echte krantenman. Zijn eerste schreden in krantenland zette hij in Limburg. Daar maakte hij op 18-jarige leeftijd sportverslagen voor De Limburger. Hij studeerde bedrijfseconomie en werkte voor onder meer de NS en Transavia, toen hij in 1998 titelmanager werd bij dagblad Trouw. In 2002 werd hij uitgever van NRC Handelsblad.

Daar is hij vorige week 'in goed overleg' vertrokken, zoals dat heet. Maar Rietbergen wilde ook gewoon graag bij een krant als De Gelderlander aan de slag. "De Gelderlander voelt zich de NRC onder de regionale kranten." Lachend: "Dus alleen al daarom moet ik erbij passen. Ik ben in de loop der jaren wel redelijk een Randstadfiguur geworden, maar ik kom uit Limburg en heb altijd een goed gevoel gehad bij de regio. Ik heb het idee dat de mensen hier vriendelijker, meegaander zijn."

En de krant is er onmisbaar. " Veel meer dan de landelijke kranten. De krant moet zó goed zijn, dat eigenlijk iedereen 'm wel móét lezen. Daar wil ik me voor in gaan zetten."

Rietbergen begint op 19 november. Hij volgt René van Zanten op, die vertrok omdat hij zich als directeur niet kon vinden in zijn nieuwe rol na een grote reorganisatie van uitgeverij Wegener. Daarvan is De Gelderlander onderdeel.