AMSTERDAM - Met een half miljoen bezoekers per maand en een omzet van een miljoen is Iens een grote dame in Nederland geworden. De recensiesite voor restaurants verlegt haar aandacht nu naar het buitenland.
Bekijk video
"We onderzoeken nu de mogelijkheden in Praag. Er zijn een heleboel mogelijkheden om Iens te laten groeien. We denken aan een franchisemodel of de overname van een klein bedrijf. Of we kunnen zelf een organische groei nastreven. We nemen begin 2008 een beslissing", aldus directeur Simone Brummelhuis.
Op Iens kunnen bezoekers restaurants recenseren. De site en de bijbehorende boekjes zijn al drie jaar winstgevend. Iens heeft momenteel een omzet van een miljoen euro, waaraan online en offline activiteiten evenveel bijdragen.
In het nieuwe businessplan voorziet Iens een verschuiving naar online. "Het is de bedoeling dat internet naar tweederde gaat en offline naar eenderde", aldus Iens Boswijk, oprichter en naamgever van de site.
Nieuwe site
Om de online groei te stimuleren werkt IENS hard aan een compleet nieuwe site. Of het 'ruitje' gaat verdwijnen is nog niet zeker, maar wel komt er een frisse nieuwe lay-out, met allerlei nieuwe functionaliteit. "Gebruikers kunnen foto's en video's plaatsen. Er komt een onderscheid in proevers, zo lanceren we superproevers die een speciale status hebben." Ook zullen proevers en restaurateurs contact kunnen leggen.