Klant heeft liever reclame via folders dan e-mail
27 JUN 2007
Mensen waarderen reclamefolders die bij ze in de brievenbus vallen meer dan reclame via e-mail. Bijna niemand wil reclame via (ongevraagde) mailtjes. Zo'n 40% wil sowieso helemaal geen reclame.
TNT Post laat het online marktonderzoekbureau Metrixlab constant de effectiviteit van brievenbusreclame meten. Dit keer is voor het eerst de brievenbusreclame gekoppeld aan de e-mailreclame, bericht Adforesult. Volgens het onderzoek wijst 77% van de ondervraagden ongevraagde reclame via de e-mail af. 15% stelt het wel op prijs en een kleine groep van 7% verkiest deze reclame boven de gedrukte folder. Ongevraagde folders worden beter gewaardeerd: slechts 47% wijst die af, terwijl 39% deze vorm van reclame ook echt op prijs stelt.
Jongeren houden niet van e-mailOpvallend is dat jongeren de brievenbusreclame waarderen en zelfs meer moeite hebben met e-mailreclame dan ouderen. Een verklaring hiervoor wordt niet gegeven, maar het zou kunnen dat jongeren ongevraagde e-mail sowieso afwijzen wegens 'spam-moeheid' en het gevaar van virusmails.
Aantal folders groeitOverigens meldt mkbnet.nl (met hetzelfde Adforesult als bron) dat het aantal reclamefolders blijft groeien. Elk huishouden ontvangt er inmiddels zo'n veertig per week. De waardering van consumenten ervoor zou ook toenemen en inmiddels op een 7 liggen. Het is overigens aannemelijk dat het alleen gaat om mensen die geen Nee-sticker op hun brievenbus hebben en daadwerkelijk folders willen. Bovendien zijn er ook andere geluiden te horen. In 2004 zou bijvoorbeeld nog tweederde van de folders ongelezen weg worden gegooid.