Thursday, November 16, 2006

webreclame Google 50% marktaandeel

Krant waait weg
Economie | 15-11-2006 11:08 | Rene Bogaarts



Ja, zo kennen we Ton aan de Stegge weer. Uitgever PCM, waar hij bestuursvoorzitter is, trekt zich terug uit het project om samen met investeerder Marcel Boekhoorn een gratis krant uit te geven.





Eind september wilde hij alleen een eigen krant beginnen, half oktober besloot hij toch in zee te gaan met Boekhoorn en nu is hij weer op die beslissing teruggekomen. Toen hij nog bij het telecombedrijf Telfort zat, bleek hij even flexibel .

Onder leiding van Aan de Stegge veranderde Telfort vier keer van strategie. Van low budget mobiele speler werd het achtereenvolgens een combinatie met vaste telefonie, een high-tech mobiele operator en opnieuw een low budget mobiel bedrijf. Alle strategieën werden met vuur door Aan de Stegge verdedigd.

Toen hem in 2003 door FEM Business werd gevraagd of hij wel een eigen visie had, antwoordde hij: “In alle situaties was er sprake van logica. De omstandigheden waren zo dat de gemaakte keuzes goed te verdedigen waren. En elke keer was er een nieuwe uitdaging.”

Die logica is er nu weer. De aandeelhouders waren het namelijk niet eens met Aan de Stegges voorstel om 49 procent te nemen in een joint venture met Boekhoorn. Dan is Aan de Stegge niet te beroerd het roer weer om te gooien.

Woedend

Boekhoorn is volgens bronnen woedend op de PCM -aandeelhouders. Niet op Aan de Stegge, want hij weet als geen ander hoe de man in elkaar zit. In 2003 nam de investeerder Telfort over voor 25 miljoen euro, om het twee jaar later voor een miljard door te schuiven naar KPN . Bestuursvoorzitter Aan de Stegge deed keurig wat Boekhoorn hem opdroeg.

Die deal met Telfort leverde Aan de Stegge enkele tientallen miljoenen op. Geld genoeg om het bijltje erbij neer te gooien als de baan teveel flexibiliteit vraagt. “Het is niet zo dat ik koste wat het kost blijf zitten”, zei Aan de Stegge in dat interview uit 2003.

Volgens bronnen bij Boekhoorns nieuwe krant heeft de PCM-topman twee weken stoer gezegd dat hij zou opstappen als de aandeelhouders zijn plannen niet zouden accepteren. Wie Aan de Stegge een beetje kent, weet dat hij dat niet zal doen. De nieuwe situatie, nu PCM zijn eigen vermogen om een gratis krant te maken praktisch heeft verspeeld, is immers weer een nieuwe uitdaging.


PCM capituleert al voor de oorlog begint
Home | 19-10-2006 12:03 | Ivo Bokkerink



PCM kan de met veel bombarie aangekondigde gratis krant niet maken zonder hulp van Marcel Boekhoorn. Een pijnlijke afgang voor Ton aan de Stegge.





Drie weken geleden hield Aan de Stegge tijdens het jaarlijkse Omroepcongres nog een hele zaal geharde media-proffessionals in zijn greep. Zonder toestemming van PCM-aandeelhouders Apax, vertelde de sympathieke Aan de Stegge ongeremd over zijn plannen om de kwakkelende uitgever weer op te stuwen in de vaart der volkeren.

Met 1 of twee gratis massakranten moest PCM de concurrentie zoals Metro, Spits en de nieuwe krant van Marcel Boekhoorn van de kaart vegen. De laatste had hem verzocht om samen te werken, maar dat zag de zelfverzekerde Aan de Stegge niet zitten. Oorlog zou het worden! Keiharde concurrentie! Joint ventures zoals AD NieuwsMedia met Wegener pasten ook niet meer in het nieuwe beleid van Aan de Stegge’s PCM. “Ondenkbaar.” En “niet meer van deze tijd”, noemde hij dat.

Om al die nieuwe initiatieven te financieren zou PCM de boekendivisie verkopen, waarmee een radicaal einde zou komen aan de strategie om juist minder afhankelijk te worden van kranten.

Zo overtuigend als Aan de Stegge drie weken geleden nog overkwam, zo makkelijk heeft hij zich inmiddels gevoegd naar de krachten die het bij PCM blijkbaar wél voor het zeggen hebben. De Volkskrant was al aan het werven voor de nieuwe gratis uitgave, maar kan daar nu weer mee ophouden. Aan de Stegge kreeg van de PCM-commissarissen, lees aandeelhouder Apax, domweg geen toestemming voor de lancering van een krant die naar verwachting de eerste vier jaar geen winst zou maken. Een dreun voor Volkskrant-hoofdredacteur Pieter Broertjes, die nu moet nadenken of zijn positie niet onhoudbaar is geworden.

In plaats van uit te gaan van eigen kracht, sluit PCM zich nu via een joint venture aan bij Marcel Boekhoorn, die de backbone van de redactie al klaar heeft staan. PCM kan vervolgens distributie, capaciteit in de drukkerijen en kennis leveren. Daarvoor krijgt het een minderheidsbelang van 49 procent in de joint venture. Daarmee bewijst Boekhoorn maar weer eens dat hij een uiterst handige zakenman is. PCM levert het gros van de inspanningen en krijgt daar eenzelfde lastige constructie als met het AD voor terug.

Nu rest het Aan de Stegge alleen nog om de aangekondigde verkoop van de boekendivisie terug te draaien. Dan is al het nieuwe elan bij PCM vakkundig om zeep geholpen. Opmerkelijk. Bij Telfort stond Aan de Stegge bij volgers bekend vanwege zijn ‘strategische flexibiliteit’. Maar sindsdien is hij financieel afhankelijk. Aan de Stegge had de RvC van PCM voor het blok kunnen zetten, door zijn positie aan het goedkeuren van zijn plan te koppelen. Maar ook die oorlog durfde hij blijkbaar niet aan.

Markt webreclame groeit 40 procent
Economie | 14-11-2006 09:49 | Jasper Houtman



Adverteerders gaven in het derde kwartaal wederom fors meer uit aan webreclame in Nederland. De omzet nam toe met 40 procent naar 30,6 miljoen euro.





De cijfers zijn afkomstig van branchevereniging IAB Nederland in samenwerking met Nielsen Media Research. Ieder kwartaal geven ze een tussenstand op basis van de reclameverkopen van 21 partijen die actief zijn binnen webreclame, waaronder MSN, Adlink, Telegraaf en PCM.

Nederlandse adverteerders gaven in het derde kwartaal netto 30,6 miljoen euro uit aan allerlei vormen van online reclame, met name banners, maar ook sponsoring en e-mailmarketing. Het is een groei van 40 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In het tweede kwartaal bedroeg de groei eveneens 40 procent, in het eerste kwartaal 34 procent.

Zoekbranche ontbreekt

Een belangrijk deel van de online reclame sector ontbreekt in de cijfers. Partijen als Google geven geen inzage in de boeken. Hoe groot de markt is voor zoekmachinereclame in Nederland blijft dus wat gissen.

IAB Nederland zegt dat adverteerders in het derde kwartaal netto 40 miljoen euro uitgaven bij Google. Daarmee zou Google in zijn eentje meer dan de helft van de Nederlandse online reclamemarkt voor zich opeisen.

Hoewel de omzet aan online reclame snel groeit, blijven de bestedingen nog gering in vergelijking met de totale reclamebestedingen. In de eerste helft van het jaar werd in Nederland netto 1,8 miljard euro (pdf) aan reclame uitgegeven, waarvan 63 miljoen euro online.

Update woensdag 15 november : een dag later kwam ook de Amerikaanse tak van het IAB met omzetcijfers . Er was een groei van 33 procent naar 4,2 miljard dollar.

Friday, November 10, 2006

Eindspel PCM

In strijd met de eigen uitgangspunten heeft uitgeverij PCM zich geschikt in een ondergeschikte positie in het nieuwe bedrijf dat binnen een half jaar een gratis kwaliteitskrant gaat uitgeven. Bestuursvoorzitter Aan de Stegge heeft zelfs geen garantie dat PCM op afzienbare termijn wél volledige zeggenschap krijgt over de joint venture’ met onafhankelijk investeerder Boekhoorn, waartoe woensdag 18 oktober is besloten.

DOOR HUBERT SMEETS

Bestuursvoorzitter Ton aan de Stegge van uitgeverij PCM heeft de zeggenschap over de nieuwe gratis kwaliteitskrant, waarin PCM een minderheidsbelang van 49 procent neemt, willens en wetens uit handen gegeven. In de onderhandelingen met Marcel Boekhoorn over het gemeenschappelijke bedrijf, dat deze nieuwe kwaliteitskrant binnen een half jaar gaat uitbrengen, heeft Aan de Stegge uiteindelijk een nederlaag geleden. Althans formeel. Over onderhandse afspraken is nog niets bekend.

In tegenstelling tot zijn eigen adagium dat PCM voortaan alleen nog honderd procent zeggenschap wil over alle bedrijven waarin ze een belang heeft, is namelijk niet bestuursvoorzitter Aan de Stegge maar zijn vriend en voormalig concurrent Boekhoorn met 51 procent de baas in het nieuwe samenwerkingsverband dat de gratis krant op de markt gaat brengen. Conform zijn eigen uitgangspunten eiste Aan de Stegge bij de besprekingen afgelopen weken daarom dat Boekhoorn over drie jaar contractueel zijn meerderheidsaandeel weer aan PCM van de hand zou doen. Boekhoorn weigerde zich echter vast te leggen op datum voor of een principeakkoord over het terugverkopen van zijn aandeel van 51 procent aan PCM. “Er is geen enkele termijn vastgelegd. PCM zou de krant over twee jaar, over tien jaar of nooit kunnen kopen”, aldus een betrouwbare bron die de onderhandelingen tussen Aan de Stegge en Boekhoorn heeft gevolgd.

Officieel wil PCM bevestigen noch ontkennen dat de uitgever van onder meer de betaalde kwaliteitskranten De Volkskrant, NRC Handelsblad en Trouw geen enkele garantie heeft gekregen dat PCM binnen drie jaar de gratis ochtendkrant volledig kan inlijven. “Ik kan hierover niets zeggen”. De woordvoerder van PCM wil alleen publiekelijk kwijt dat de uitgever genoegen heeft genomen met een minderheidsbelang om te voorkomen dat de Mededingingsautoriteit de ‘joint venture’ zou blokkeren als zijnde in strijd met de monopoliebepalingen in de Mediawet.

Insiders bij PCM zien de “coup” van Boekhoorn en Aan de Stegge als een aanwijzing dat PCM de betaalde kranten, die met percentages van bijna twintig procent goed renderen, wil reduceren tot spelers op de nichemarkt van betaalde informatie. Volgens een onderzoek, dat BNR Nieuwsradio deze week heeft laten uitvoeren, zouden de dure kwaliteitskranten ongeveer een kwart van hun oplage kunnen verliezen als er een hoogwaardige maar gratis concurrent op de markt bijkomt. De raad van bestuur zou liever het risico lopen dat Volkskrant, NRC Handelsblad en Trouw dit aandeel verliezen dan het risico te nemen dat een gratis kwaliteitskrant van PCM de strijd met een aparte krant buiten PCM moet aanbinden en die dus ook kan verliezen. Het gevolg van die alles-of-niets-strategie zou namelijk kunnen zijn dat PCM volledig buiten deze gratis markt komt te staan. De gratis kranten worden binnen PCM gezien als de nieuwe “bulkmarkt” van de media en dus essentieel voor het vinden van massa in “klanten” en “omzet”.

Nadat de raad van commissarissen eerder deze maand nog twijfels had geuit over een gratis krant in PCM-verband, heeft de toezichthouder namens grootaandeelhouder Apax en minderheidsaandeelhouder stichting Democratie & Media woensdagmiddag 18 oktober in principe ingestemd met deze nieuwe koers van PCM. Binnen de raad van commissarissen is slechts een “licht voorbehoud” gemaakt tegen het door Aan de Stegge gesloten samenwerkingsverband tussen PCM en Boekhoorn, ook al heeft de laatste geen toezeggingen gedaan om de ‘deal’ binnen een concrete termijn te herzien ten gunste van PCM.

Begin augustus heeft Boekhoorn (voorheen grootaandeelhouder van Telfort en in die hoedanigheid de baas van Aan de Stegge die voor zijn benoeming tot bestuursvoorzitter van PCM enige jaren chief executive officer van Telfort was) in Arnhem de Boekhoorn Media Groep BV opgericht. Doel van die BV is om zelfstandig een gratis kwaliteitskrant te gaan uitgeven die, anders dan Metro en Sp!its, beter de concurrentie kan aangaan met de betaalde ochtendkranten Volkskrant, Trouw en NRC.next. Boekhoorn heeft daartoe reeds een hoofdredacteur benoemd: Ben Rogmans, in de jaren tachtig redacteur van De Volkskrant. Rogmans op zijn beurt heeft intussen twee adjunct-hoofdredacteuren aangetrokken: Jan-Jaap Heij en Frank Poorthuis (beiden voormalige adjuncten bij Vrij Nederland). Rogmans is intussen ook bezig met het aantrekken van journalisten voor een redactie die uit maximaal 30 tot 40 mensen zal bestaan en maar een paar procentpunten boven de gebruikelijke CAO zal worden betaald. Boekhoorn heeft genoeg vermogen om op jaarbasis circa dertig miljoen euro te investeren in een gratis krant, die pas over vier tot vijf jaar niet meer verliesgevend zal zijn. In het najaar van 2005 verkocht Boekhoorn het telefoonbedrijf Telfort, waarvan hij 51 procent bezat, voor 980 miljoen euro aan KPN en kon daardoor bijna een half miljard bij zijn vermogen boeken. Boekhoorn Media Groep is honderd procent eigendom van Ramphastos Investments NV, een vennootschap die ver weg op de Nederlandse Antillen staat geregistreerd en formeel door MeesPierson Intertrust wordt bestuurd

Drie weken geleden had Aan de Stegge op een mediacongres in Hilversum nog openlijk de “oorlog” had verklaard aan Boekhoorn, die PCM met zijn plannen in de wielen wilde rijden. Op grond daarvan besloot hoofdredacteur Pieter Broertjes De Volkskrant de eigen plannen voor een gratis krant in versneld tempo uit te werken. Ter gelegenheid van de 85e verjaardag van De Volkskrant op 1 oktober kondigde Broertjes aan dat De Volkskrant begin volgend jaar met een eigen gratis ‘smart tabloid’ op de markt zou verschijnen. Adjunct-hoofdredacteur Bob Witman en redacteur Jan ’t Hart waren voor dit project al vrijgesteld. Nog dezelfde week begon De Volkskrant via advertenties met de werving van ‘jong talent’ voor de redactie van deze ‘smart’ die, net als de nieuwe krant van de joint venture van Boekhoorn en PCM, zou mikken op de hoger opgeleide jongeren die niet meer willen betalen voor een dagblad.

Drie weken na die oorlogsverklaring van Aan de Stegge is het besluit van PCM om juist samen met Boekhoorn een gratis krant te gaan uitgeven, uitgedraaid op een schrijnende nederlaag voor Broertjes. De hoofdredactie van De Volkskrant moet deze selectie nu staken. Het plan is volgens een woordvoerder van PCM nu definitief “van de baan”. De hoofdredacteur had dit, aldus PCM, kunnen vermoeden. Samenwerking met Boekhoorn is volgens de woordvoerder van PCM “altijd een scenario” geweest. “De raad van bestuur heeft nooit gezegd dat het Volkskrantproject hét project zou worden”.

Met andere woorden. Hoofdredacteur Broertjes heeft begin deze maand met een va banque geprobeerd Aan de Stegge voor een voldongen feit te plaatsen. Toen Aan de Stegge hem daags na zijn publieke bekendmaking van de ‘smart tabloid’ Volkskrant ontbood – en, naar verluidt, in toorn ontstak – heeft Broertjes geprobeerd hem en de raad van commissarissen via de wervingsadvertenties ten tweede malen voor een fait accompli te plaatsen.

Het resultaat van deze interventies van Broertjes is nu diametraal anders gebleken dan zijn strategie aanvankelijk beoogde. De positie van Broertjes als hoofdredacteur staat door het principebesluit van de raad van commissarissen van woensdagmiddag 19 oktober dan ook onder druk. De redactieraad van De Volkskrant heeft de hoofdredactie begin deze maand al bestookt met pertinente vragen en twijfels over het gratis project dat de betaalde krant zou kunnen “kannibaliseren”. Op een plenaire redactievergadering op maandag 9 oktober verwierf Broertjes weliswaar enige steun voor zijn plan voor een smart tabloid, maar die bleef beperkt tot het “voordeel van de twijfel”, aldus bronnen bij de redactie. Broertjes op zijn beurt verzocht de redacteuren daarna om in de eigen krant liever niet te publiceren over PCM en de gratis Volkskrant. Naderhand zou hij de redactie opening van zaken geven, beloofde Broertjes in een intern memo.

Die tijd is thans aangebroken. Want het binnen de uitgeverij voor het gratis tabloid vrijgemaakte personeel wordt nu alleen nog ingezet als “know how” voor de krant van Boekhoorn. Mogelijk wordt ook capaciteit in de drukkerijen van PCM voor Boekhoorn gereserveerd, hoewel dat grote consequenties kan hebben voor de productie van De Volkskrant, Trouw en nrc.next. Waaruit het belang van 49% nog meer bestaat, wil PCM niet prijsgeven. “Geen commentaar”, is het officiële commentaar.

Eén ding is niettemin zeker. Had de oorlogsverklaring van Aan de Stegge eind september al tot een hoop onrust binnen PCM geleid, de onverhoedse en vernederende wapenstilstand die de bestuursvoorzitter woensdag 19 oktober heeft gesloten met Boekhoorn heeft PCM in grote verwarring achtergelaten. Twee weken geleden nog zei een belangrijke betrokkene bij PCM mij terloops dat het bestuursvoorzitterschap van Aan de Stegge wat hem/haar betreft een kwestie van een maand was. Nu zijn er meer en vooral andere (journalistieke) managers binnen PCM die zich moeten afvragen of hun positie nog een kwestie van weken zal zijn.
http://groene.alias.nl/index.php?show=article&source=&article_id=550beab1330cecb054f12ae203b6503a

gratis krant via OV kantoren uni benzinestations retail

De gratis tabloid van investeerder Marcel Boekhoorn verschijnt in een oplage van 500 duizend exemplaren en wil drie miljoen mensen bereiken. PCM mag alleen betalen.

Ben Rogmans (hoodredacteur) en Cornelis van den Berg (directeur en plaatsvervangend hoofdredacteur) zouden gisteren op een congres in Utrecht de titel van de nieuwe gratis krant van geldschieter Marcel Boekhoorn bekendmaken. Helaas. Ze vertelden er nog niet uit te zijn. Wel was er een dummy met de werktitel De Dictator . Maar die titel gaat het niet halen.

De oplage van de gratis krant werd wel geopenbaard: 500 tot 600 duizend. Hiermee hoopt de 'Club van Boekhoorn' dagelijks drie miljoen lezers te bereiken. Binnen drie jaar moet er break even worden gedraaid. Een dergelijk groot bereik moet voldoende advertentie-inkomsten gaan opleveren. Rogmans en Van den Berg stellen dat hun krant over drie jaar het enige massamedium is dat dit aantal lezers bereikt. Andere massamedia zullen een veel meer versnipperd bereik hebben. En de ambities gaan verder. Er wordt ook al gedacht aan betaalde en gespecialiseerde kranten.

PCM, dat naast de Boekhoorn Media Groep voor 49 procent participeert in het project, mag vooralsnog alleen betalen. De deelname van PCM is volgens Van den Berg alleen financieel. 'Ze geloven in het concept.' PCM, dat ook aan een gratis krant werkte, en Boekhoorn zijn gaan samenwerken omdat ze 'geen bloedbad willen.' Indien nodig kan de nieuwe krant gebruik maken van het distributienetwerk en andere diensten van PCM, aldus Van den Berg.

Rogmans en Van den Berg doen ronkend hun best om een sfeer van jonge honden en zie ons eens hard werken te creëren. V an afzetten tegen bestaande kranten en het vooral anders willen gaan doen.

Van de nieuwe krant is vooral bekend wat het niet gaat doen. Geen chefs, geen afdelingen en (nog) geen CAO. Geen lezersonderzoeken. Geen formulekrantje. Verder komen er geen edities en geen redactieraadsvergaderingen. En geen reclamecampagne. De opdracht is om een mooie krant te maken. Typografisch verzorgd. Niet schreeuwerig. Onafhankelijk, puur, vrij, geestig, humoristisch. Altijd op zoek naar nieuws en achtergronden die relevantie en urgentie hebben. De doelgroep is simpelweg iedereen die van kranten houdt. Rogmans spreekt van een krankzinnig avontuur.

De opzet van de krant is volgens Rogmans vrij simpel: de krant komt 5 keer per week uit op tabloidformaat en telt 32 pagina's. Hiervan zullen er 10 met advertenties gevuld gaan worden. Van de 22 overgebleven redactionele pagina's zal iets minder dan de helft gevuld gaan worden met aangeleverd nieuws van het ANP, de beurs, het weer en de RTV pagina's. Hieraan gaan drie hoofdredacteuren, drie eindredacteuren, drie vormgevers en een beeldredacteur werken.

De rest van de krant zal bestaan uit eigen werk. Hiervoor is er een club van 24 verslaggevers met elk een specialisme. Die wordt aangevuld met circa 30 freelancers, 20 freelance buitenlandse correspondenten, en 10 columnisten. Ook komen er vertalingen van de beste artikelen uit de beste internationale kranten en tijdschriften.
De columnisten zijn Hans Wiegel, Tommy Wieringa en Fons de Poel.

De distributie zal in eerste instantie via het openbaar vervoer, kantoren, universiteiten, benzinepompen en retail gaan. Volgens Van den Berg is hij nog in gesprek met retailers. In een tweede fase moet er een huis-aan-huisverspreiding komen. Op een concrete agenda wil Van den Berg zich niet vastpinnen

De verwachtingen zijn verwekt. In het eerste kwartaal van 2007 moet de krant verschijnen.
door Fem de week