Thursday, November 16, 2006

webreclame Google 50% marktaandeel

Krant waait weg
Economie | 15-11-2006 11:08 | Rene Bogaarts



Ja, zo kennen we Ton aan de Stegge weer. Uitgever PCM, waar hij bestuursvoorzitter is, trekt zich terug uit het project om samen met investeerder Marcel Boekhoorn een gratis krant uit te geven.





Eind september wilde hij alleen een eigen krant beginnen, half oktober besloot hij toch in zee te gaan met Boekhoorn en nu is hij weer op die beslissing teruggekomen. Toen hij nog bij het telecombedrijf Telfort zat, bleek hij even flexibel .

Onder leiding van Aan de Stegge veranderde Telfort vier keer van strategie. Van low budget mobiele speler werd het achtereenvolgens een combinatie met vaste telefonie, een high-tech mobiele operator en opnieuw een low budget mobiel bedrijf. Alle strategieën werden met vuur door Aan de Stegge verdedigd.

Toen hem in 2003 door FEM Business werd gevraagd of hij wel een eigen visie had, antwoordde hij: “In alle situaties was er sprake van logica. De omstandigheden waren zo dat de gemaakte keuzes goed te verdedigen waren. En elke keer was er een nieuwe uitdaging.”

Die logica is er nu weer. De aandeelhouders waren het namelijk niet eens met Aan de Stegges voorstel om 49 procent te nemen in een joint venture met Boekhoorn. Dan is Aan de Stegge niet te beroerd het roer weer om te gooien.

Woedend

Boekhoorn is volgens bronnen woedend op de PCM -aandeelhouders. Niet op Aan de Stegge, want hij weet als geen ander hoe de man in elkaar zit. In 2003 nam de investeerder Telfort over voor 25 miljoen euro, om het twee jaar later voor een miljard door te schuiven naar KPN . Bestuursvoorzitter Aan de Stegge deed keurig wat Boekhoorn hem opdroeg.

Die deal met Telfort leverde Aan de Stegge enkele tientallen miljoenen op. Geld genoeg om het bijltje erbij neer te gooien als de baan teveel flexibiliteit vraagt. “Het is niet zo dat ik koste wat het kost blijf zitten”, zei Aan de Stegge in dat interview uit 2003.

Volgens bronnen bij Boekhoorns nieuwe krant heeft de PCM-topman twee weken stoer gezegd dat hij zou opstappen als de aandeelhouders zijn plannen niet zouden accepteren. Wie Aan de Stegge een beetje kent, weet dat hij dat niet zal doen. De nieuwe situatie, nu PCM zijn eigen vermogen om een gratis krant te maken praktisch heeft verspeeld, is immers weer een nieuwe uitdaging.


PCM capituleert al voor de oorlog begint
Home | 19-10-2006 12:03 | Ivo Bokkerink



PCM kan de met veel bombarie aangekondigde gratis krant niet maken zonder hulp van Marcel Boekhoorn. Een pijnlijke afgang voor Ton aan de Stegge.





Drie weken geleden hield Aan de Stegge tijdens het jaarlijkse Omroepcongres nog een hele zaal geharde media-proffessionals in zijn greep. Zonder toestemming van PCM-aandeelhouders Apax, vertelde de sympathieke Aan de Stegge ongeremd over zijn plannen om de kwakkelende uitgever weer op te stuwen in de vaart der volkeren.

Met 1 of twee gratis massakranten moest PCM de concurrentie zoals Metro, Spits en de nieuwe krant van Marcel Boekhoorn van de kaart vegen. De laatste had hem verzocht om samen te werken, maar dat zag de zelfverzekerde Aan de Stegge niet zitten. Oorlog zou het worden! Keiharde concurrentie! Joint ventures zoals AD NieuwsMedia met Wegener pasten ook niet meer in het nieuwe beleid van Aan de Stegge’s PCM. “Ondenkbaar.” En “niet meer van deze tijd”, noemde hij dat.

Om al die nieuwe initiatieven te financieren zou PCM de boekendivisie verkopen, waarmee een radicaal einde zou komen aan de strategie om juist minder afhankelijk te worden van kranten.

Zo overtuigend als Aan de Stegge drie weken geleden nog overkwam, zo makkelijk heeft hij zich inmiddels gevoegd naar de krachten die het bij PCM blijkbaar wél voor het zeggen hebben. De Volkskrant was al aan het werven voor de nieuwe gratis uitgave, maar kan daar nu weer mee ophouden. Aan de Stegge kreeg van de PCM-commissarissen, lees aandeelhouder Apax, domweg geen toestemming voor de lancering van een krant die naar verwachting de eerste vier jaar geen winst zou maken. Een dreun voor Volkskrant-hoofdredacteur Pieter Broertjes, die nu moet nadenken of zijn positie niet onhoudbaar is geworden.

In plaats van uit te gaan van eigen kracht, sluit PCM zich nu via een joint venture aan bij Marcel Boekhoorn, die de backbone van de redactie al klaar heeft staan. PCM kan vervolgens distributie, capaciteit in de drukkerijen en kennis leveren. Daarvoor krijgt het een minderheidsbelang van 49 procent in de joint venture. Daarmee bewijst Boekhoorn maar weer eens dat hij een uiterst handige zakenman is. PCM levert het gros van de inspanningen en krijgt daar eenzelfde lastige constructie als met het AD voor terug.

Nu rest het Aan de Stegge alleen nog om de aangekondigde verkoop van de boekendivisie terug te draaien. Dan is al het nieuwe elan bij PCM vakkundig om zeep geholpen. Opmerkelijk. Bij Telfort stond Aan de Stegge bij volgers bekend vanwege zijn ‘strategische flexibiliteit’. Maar sindsdien is hij financieel afhankelijk. Aan de Stegge had de RvC van PCM voor het blok kunnen zetten, door zijn positie aan het goedkeuren van zijn plan te koppelen. Maar ook die oorlog durfde hij blijkbaar niet aan.

Markt webreclame groeit 40 procent
Economie | 14-11-2006 09:49 | Jasper Houtman



Adverteerders gaven in het derde kwartaal wederom fors meer uit aan webreclame in Nederland. De omzet nam toe met 40 procent naar 30,6 miljoen euro.





De cijfers zijn afkomstig van branchevereniging IAB Nederland in samenwerking met Nielsen Media Research. Ieder kwartaal geven ze een tussenstand op basis van de reclameverkopen van 21 partijen die actief zijn binnen webreclame, waaronder MSN, Adlink, Telegraaf en PCM.

Nederlandse adverteerders gaven in het derde kwartaal netto 30,6 miljoen euro uit aan allerlei vormen van online reclame, met name banners, maar ook sponsoring en e-mailmarketing. Het is een groei van 40 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. In het tweede kwartaal bedroeg de groei eveneens 40 procent, in het eerste kwartaal 34 procent.

Zoekbranche ontbreekt

Een belangrijk deel van de online reclame sector ontbreekt in de cijfers. Partijen als Google geven geen inzage in de boeken. Hoe groot de markt is voor zoekmachinereclame in Nederland blijft dus wat gissen.

IAB Nederland zegt dat adverteerders in het derde kwartaal netto 40 miljoen euro uitgaven bij Google. Daarmee zou Google in zijn eentje meer dan de helft van de Nederlandse online reclamemarkt voor zich opeisen.

Hoewel de omzet aan online reclame snel groeit, blijven de bestedingen nog gering in vergelijking met de totale reclamebestedingen. In de eerste helft van het jaar werd in Nederland netto 1,8 miljard euro (pdf) aan reclame uitgegeven, waarvan 63 miljoen euro online.

Update woensdag 15 november : een dag later kwam ook de Amerikaanse tak van het IAB met omzetcijfers . Er was een groei van 33 procent naar 4,2 miljard dollar.