Friday, July 28, 2006

Voor een goede gratis krant is altijd wel ruimte

Remmelt Otten

Financier Marcel Boekhoorn wil een gratis krant beginnen met meer kwaliteit dan Metro en Spits. Het succes van nrc.next laat zien dat er ruimte is, zegt een grote adverteerder.

De afgelopen vier maanden zijn er wereldwijd al weer dertien nieuwe gratis kranten bijgekomen. De Zweedse pionier Metro, die al zeven jaar geleden in Nederland begon, lanceerde zijn tabloid in Bilbao, Kroatië en Mexico. Andere uitgevers kwamen met gratis kranten in onder andere Praag, Manchester en Baltimore. Dat meldt de website van mediawetenschapper Piet Bakker van de Universiteit van Amsterdam. In totaal worden er iedere werkdag 27 miljoen gratis kranten verspreid.

Daar kan nog wel wat bij, vinden uitgever PCM, ook eigenaar van NRC Handelsblad, en de ondernemer Marcel Boekhoorn, die bekendheid verwierf door het telecombedrijf Telfort voor een miljard euro aan KPN te verkopen. Bij PCM werkt de Volkskrant aan plannen voor een gratis ochtendkrant op tabloidformaat. Boekhoorn bevestigde gisteren dat hij vanaf februari een gratis kwaliteitskrant wil beginnen.

In Nederland bestaan sinds 1999 al het duo Metro (onderdeel van een Zweeds mediaconcern) en Spits (onderdeel van De Telegraaf), met oplages van rond de 400.000 stuks per dag. De twee kranten bereiken, anders dan betaalde kranten, ook grote groepen jonge lezers van 15 tot 35 jaar en zijn daarom interessant voor bepaalde adverteerders. Ze worden gedistribueerd via het openbaar vervoer (stations, metro) en bij winkels als het Postkantoor. Beide uitgevers zeggen dat de titels inmiddels winstgevend zijn, na jaren van aanloopverliezen. Voor hun nieuwsberichten leunen ze zwaar op het persbureau ANP, daarnaast hebben ze eigen verhalen, columnisten en themapaginas.

De plannen van Boekhoorn tonen aan dat de markt voor kranten alive and kicking is, zegt P. Alberdingk Thijm, die bij PCM verantwoordelijk is voor de kranten. Maar het vergt een lange adem om zon gratis krant winstgevend te krijgen. Hij wil niet zeggen of PCM al een besluit heeft genomen over het zelf beginnen van zon krant.

Er is altijd ruimte voor een goed product, zegt Bert Kamp, bestuurslid van de Bond voor adverteerders en verantwoordelijk voor de reclamebestedingen van Rabobank en Interpolis. Dat blijkt uit het succes van nrc.next, Metro en Spits. Bovendien lopen er lezers weg bij de meeste bestaande grote kranten, die kennelijk niet vitaal genoeg zijn om hun abonnees vast te houden.

De adverteerder volgt de lezer, zegt Kamp. De 40-plussers met geld zijn voor adverteerders goed te bereiken via tijdschriften, maar in de leeftijdsgroep van 25 tot 40 zit best potentie. Nrc.next heeft nu al een oplage van 60.000 tot 70.000 en is door adverteerders omarmd. Televisie blijft belangrijk voor adverteerders, en internet groeit snel. Maar als er een gratis krant - iets vlotter dan nrc.next - bijkomt met nationale allure, kan dat nieuw reclamebudget aantrekken.

Directeur Silvio de Groot van de Nederlandse Metro is benieuwd naar de wijze waarop Boekhoorn de nieuwe krant wil distribueren. Als hij een miljoen kranten huis-aan-huis wil bezorgen, maak je heel veel kosten, zegt De Groot. Die kan je niet terugverdienen met alleen advertenties. Dat model met gratis thuisbezorgen heeft succes in IJsland en er zijn plannen voor Denemarken. Vandaar dat De Groot al een proef heeft gedaan in Amsterdam door Metro bij 800 huizen in de bus te stoppen. In de eerste week belde al 20 procent dat ze de krant niet wilden - en daarna iedere dag een paar mensen. Het is dus echt de vraag hoeveel mensen graag de krant thuis willen hebben.

Foto-onderschrift: Gratis kranten groeien
Trefwoord: kranten
Persoon: Marcel Boekhoorn